mandag 30. november 2009

Nedsetting av ekspertutvalg vedr sykefravær!

Det er i disse dager er det nedsatt en ekspertgruppe vedrørende sykefravær, med følgende sammensetning;

Seniorforskar Arnstein Mykletun, Bergen (leiar)Forskningsdirektør Hege Randi Eriksen, BergenSeniorøkonom Knut Røed, OppegårdFastlege Gisle Schmidt, OsloFastlege Anette Fosse, Mo i RanaAss. direktør Bjørn Guldvog, OsloOverlege Grete Damberg, AskerFylkesdirektør Ellen Christine Christiansen, Oslo

Hva slags kompetanse er det fra partene i arbeidslivet her? Hvordan er det mulig å kalle dette et ”ekspert”utvalg uten å ha med partene i arbeidslivet? Hvordan skal et slikt sammensatt utvalg oppnå tillit?


Ekspertgruppen har fått følgende mandat:
Mandat for ekspertgruppe som skal vurdere mulige administrative tiltak som vil kunne redusere sykefraværet BakgrunnSom grunnlag for de videre vurderinger og drøftinger om en videre IA-avtale, er det behov for en vurdering av mulige administrative tiltak ut over de som er nedfelt i IA-avtalen i dag, som kan bidra til en klar reduksjon i sykefraværet. Vurderingene bør bygge på tidligere erfaringer fra Norge og andre land, og annen tilgjengelig kunnskap om sykefraværsutviklingen og ”driverne” bak sykefraværet.


Mål for arbeidet
Den faglige vurderingen av mulige administrative tiltak som kan bidra til å redusere sykefraværet skal inngå i det materialet som myndighetene og partene skal legge til grunn for drøftingene om innholdet i en ny IA-avtale. Målet med arbeidet i ekspertgruppen er å komme opp med forslag til endringer i regelverk og administrative oppfølgingssystemer som kan bidra til å redusere fraværet. Det er behov for en vurdering og anbefaling både av tiltak som kan iverksettes på kort sikt og tiltak som må planlegges forberedes over noe lengre tid.

Gjennomgangen skal baseres på en analyse av det systemet vi har i Norge i dag og etterlevelsen av dette. Det siste inkluderer en vurdering av de muligheter, motivasjonsfaktorer og betingelser arbeidstakerne, virksomhetene, sykmelder og Arbeids- og velferdsetaten har for å bidra til redusert fravær hver for seg og sammen. I denne sammenheng blir det spesielt viktig å vurdere sykmelders rolle. Som et ledd i arbeidet skal ekspertgruppen også vurdere effekten av tiltak som er implementert de siste årene. I tillegg er det bl.a. viktig å vurdere virkemiddelbruken og erfaringene fra Sverige. Basert på en slik gjennomgang skal det legges fram forslag til endringer som kan bidra til vesentlig redusert sykefravær. Forslagene må også ses i lys av de andre delmålene i IA-avtalen. Eksempler på tiltak som skal vurderes vil være:

• Bedre oppfølging og nye tilpasninger i de krav som ga betydelig fall i sykefraværet i 2004. I 2004 ble det bl.a. innført et aktivitetskrav for å få rett til sykepenger, unntatt når medisinske grunner klart er til hinder for det. Et annet krav i endringene fra 2004 var mer bruk av gradert sykmelding og innstramning i bruken av aktiv sykmelding. Utvalget bes vurdere om økningen i sykefraværet etter fallet i 2004 skyldes mindre stram praktisering av regelverket, og eventuelt foreslå tiltak mot dette, herunder bedre oppfølging og kontroll fra myndighetenes side.

• Gjennomgang av dagens ”stopp-punkter” for langtids sykmeldte og vurdering av tiltak for å styrke disse og gjøre dem mer effektive: 6 uker (oppfølgingsplan), 12 uker (dialogmøte organisert av arbeidsgiver), 26 uker (dialogmøte organisert av Arbeids- og velferdsetaten). Bruk av rådgivende lege i forbindelse med stoppunktene bør vurderes.

• Aktivitetskrav til arbeidstaker (evt. fylle eksisterende med konkret innhold). Krav til aktivitet vil kunne forebygge mer langvarige uførekarrierer. Eksempler på tiltak kan være regelmessige og systematiske melderutiner, krav til deltakelse på tiltak og behandlingsopplegg ved lengre fravær.

• Styrking av sykmelders ”portvokterrolle” ved bl.a. utvikling av beslutningsstøtte (veiledning) knyttet til lengde og gradering av sykmelding. Utvalget bes blant annet vurdere fastere normer for sykmelding ved ulike diagnoser slik de har utviklet i Sverige. Også andre former for normering og beslutningsstøtte bør inngå i utvalgets arbeid. Hensiktsmessig videre prosess på dette området vurderes.


Organisering av arbeidet
Det opprettes en faglig ekspertgruppe for å skissere og vurdere mulige administrative tiltak mv. som kan bidra til å redusere sykefraværet. Det oppnevnes også en referansegruppe for dette arbeidet med representanter fra partene i arbeidslivet. Referansegruppen holdes orientert om arbeidet underveis og kan gi innspill til arbeidsgruppens arbeid.Det opprettes et sekretariat for ekspertgruppen som ledes av Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Ekspertgruppen fremlegger sine vurderinger for Arbeidsdepartementet innen 1. februar 2010. Det er nødvendig at fristen holdes.

……

Det er bekymringsfullt at den rød-grønne regjeringen, ved statsministeren, nå synes å omfavne den svenske statsministeren Fredrik Reinfeldt politikk, dvs si høyrepolitikk! Når det i tillegg nedsettes utvalg med en slik ensidig sammensetning – så er det bekymringsfullt.Stoltenberg III-regjeringen sin utøvelse av politikk begynner å ligne bekymringsfullt mye på Stoltenberg I-regjeringen (den regjeringen som det norske folk ikke ville ha) – hvor New Public Management og synspunkter fra BI ble veldig markante.

Det er også bekymringsfullt at det offisielle Norge ikke lengre har tillit til fastlegene og fastlegeordningen – siden det snakkes høyt om at andre enn fastlegen skal avgjøres fremtidige sykemeldinger.

Jeg håper at når den nye IA-avtalen skal fremlegges, at den blir gitt en grundig og riktig partsbehandling. Slik debatten nå fremstår, viser Stoltenberg II-regjeringen en tendens til å vise 100 % tillit til høyrepolitikk og arbeidsgivere, mistillit til arbeidstakere som fremstilles som en gruppe notoriske unnasluntrere, og at fastlegene er inkompetente til å vurdere arbeidstakeres sykdomsbilde.

Hva med å konfrontere arbeidsgiverne/ bedriftslederne på hva de har levert av forebyggende arbeid og det å fylle opp IA-avtalens innhold. Jeg skulle ønske at arbeidgivere/ bedriftsledere kunne bli mål på hva de faktisk har levert på IA-arbeidets tre delmål! Min spådom er at da måtte mange av dem skifte jobb fordi de sluntrer unna innholdet i IA-avtalen! Men svikt hos arbeidsgivere/ arbeidsledere virker til ikke å væreet tema verken hos Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt (Moderatarne) eller statsminister Jens Stoltenberg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar