mandag 21. mars 2011

Arbeidstidsbestemmelser - det offentlige må vise vei!

Arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid gjelder for alle!
Det er avdekket brudd på arbeidstidsbestemmelsene – i virksomheter innenfor offentlig sektor. Det kan være klokt å ta en granskning på eget initiativ i egen virksomhet – og ikke nødvendigvis vente på at ett eller annet tilsynsorgan skal dukke opp – dersom man ikke allerede er i gang med en slik prosess.

Det er Stortinget som vedtar gjeldende lover – også de som gjelder for det norske arbeidsliv. De lovene som blir vedtatt, er demokratisk vedtatte lover – som er satt for å gi innbyggerne rettigheter, beskyttelse og rettssikkerhet. Det betyr at staten har et særlig ansvar for å etterleve de lovene som blir vedtatt. Det samme kravet om å følge regelverket må også gjelde i selskaper hvor det offentlige er eier, eller deleier.

Fylkeskommuner og kommuner, er statens forlengende arm – og har de samme kravene på seg til å følge vedtatt lov- og avtaleverk.

Adecco-avsløringene er bare toppen av isfjellet, og knapt nok det. Det innebærer at det nå er et behov for en grundig etterkontroll i alle deler av offentlig sektor for å påse at lov- og avtaleverket etterleves!

De arbeidstakere som utnyttes i form av sosial dumping og urimelig arbeidspress, er som oftest unge arbeidstakere, og man finner fenomenet som oftest innenfor yrker som i hovedsak sysselsetter arbeidstakere med midlere/ lavere inntekt og utdanning – og som er veldig avhengig av den inntekten de får.

Hvorvidt lov- og avtaleverket følges – handler til syvende og sist om hvilket arbeidsmarked vi ønsker å ha i dette landet – også i fremtiden!


Markedsliberalisme/ nyliberalisme, New Public Management (NPM) og internasjonalisering
Markedsliberalisme/ nyliberalisme, New Public Management (NPM) og internasjonalisering, har en fellesnevner. Det er å bygge ned/ svekke tilsyns- og kontrollmyndigheter, fordyre offentlige tjenester, og gjennom internasjonalisering å gjøre det vanskeligere å spore opp og kontrollere svart økonomi, hemmelige kontoer i skatteparadiser osv, og dermed undra store beløp fra beskatning.

Det er også slik at markedsliberalisme/ nyliberalisme, New Public Management (NPM) har som formål og AS-ifisere, privatisere, og anbuds utsette offentlige oppdrag m.v. Det vil si å overføre demokratisk folkevalgt makt over til private – ofte kyniske, grådige spekulanter.

Vi ser at gjennom AS-ifisering og privatisering, så velges det private revisjonsfirmaer, jf aksjeloven. Det vil si at man velger – ofte internasjonale – private revisjonsbyråer, som ofte opererer med helt andre etiske og moralske spilleregler enn offentlig revisjon (les eksempler som Nedre Romerike vannverk-saken, saken ved Undervisningsbygg AS, Enron-skandalen m.fl.).

Markedsliberalisme/ nyliberalisme, New Public Management (NPM) har medført et stort inntog av bemannings- og vikarbyråselskaper til å dekke opp arbeidskraftbehov i virksomheter – ofte velges byråer med internasjonale forgreninger. I Norge regner man med at det finnes ca 2 000 slike vikar/ bemanningsbyråer – hvor noen opererer med særlig strenge krav i arbeidskontrakter i form av “skremsler”. De verste eksemplene på arbeidskontraktene som arbeidstakere har måttet underskrive på for å få jobb – har inneholdt punkter som;

- Det er forbudt å snakke med andre enn elder om hva slags lønn man får
- All kontakt om arbeidsforhold pålegges at skal skje via ledelsen på vikar-/ bemanningsbyrået (en sak mellom den enkelte og byråets ledelse). Underforstått - det er forbudt å oppsøke og/ eller varsle tilsyn og fagforening om kritikkverdige forhold, og/ eller organisere seg.
- Arbeidstakeren forplikter seg til ensidig å bare snakke positivt om selskapet utad – både utleieselskap og innleieselskap.
- På toppen av det har det forekommet at arbeidstakere har måttet skrive under på at dersom noen av ovenfor nevnte punkter ikke overholdes – og blir kjent, kan arbeidstakeren bli stilt personlig økonomisk ansvarlig for selskapets eventuelle omdømmetap for skaden som oppstår – og for all fremtid.

Det betyr at det blant vikar-/ bemanningsbyråene forekommer at driften baseres på fryktbasert ledelse!


Hvor er det offentliges egne tilsyn?
I hver kommune/ fylkeskommune skal det være et eget demokratisk valgt kontrollorgan, som sammen med revisjonen skal gjennomgå driften i den enkelte kommune/ fylkeskommune. Hvor er disse kontrollorganene i disse dager?
Det er snart kommune- og fylkestingsvalg! Nå har de politiske partiene virkelig muligheter til å vise hvor de står politisk i forhold til arbeidstakernes rettigheter – gjennom å aktivisere - og eventuelt avdekke mislighetsforhold knyttet til Arbeidsmiljøloven og tariffavtalene i egne kommunale virksomheter, og ovenfor innleid arbeidskraft.

De politiske partiene som går i bresjen med å få gjennomført en slik granskning, synliggjør samtidig hvor de står politisk - sett i forhold til ufrivillig (Uønsket) deltid, sosial dumping osv – og hva slags lønns- og personalpolitikk det enkelte politiske parti mener at det offentlige bør stå for! Dvs forhold som har betydning for hvordan arbeidstakere bør bruke sin stemmerett ved kommende kommune- og fylkestingsvalg! Spesielt gjelder det offentlig ansatte, fordi de – når de bruker stemmeretten – også er med på å bestemme hvilke parti(er) som skal bli deres arbeidsgiver de fire neste årene.

Dersom arbeidet ikke allerede er i gang – så bør alle offentlige virksomheter foreta en egen kartlegging av egen virksomhet.


Privat offentlig drift er ingen løsning?
Det er slik i dag at prisene på faste innkjøps- og driftskostnader til virksomhetene - presset til det ytterste, så det er bare helt marginale forskjeller mellom det offentlige betaler kontra hva det private må betale på ordinære driftskostnader. Det betyr at det eneste stedet virksomhetene kan hente ut profitt på i dag – er på systematisk sosial dumping på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Dvs en lønns- og personalpolitikk som det offentlige så absolutt må avstå fra.

En Fafo-rapport konkluderer med at det i snitt er kr 35 – 40 000.- i forskjell i lønninger mellom private og offentlige ansatte i sammenlignbare stillinger. Se bare på Adecco, som lot arbeidstakere jobbe opp mot 100 timer pr uke – 3 uker i strekk uten fridag – uten overtid, måtte sove i kjellerlokaler, unndro pensjonsforpliktelser, brukte fiktive vaktplaner osv osv. Slik blir det privat overskudd av! Overskudd som føre ut av landet – fremfor på utvikling av kompetanse og arbeidsplasser i Norge!

Det er kommune- og fylkestingsvalg til høsten! Dersom den enkelte velger ønsker økt og bedre kvalitet på forhold som omsorgs-, skole-, helsetjenester mv mv, bør benytte stemmeseddelen på de partiene som ønsker ryddige lønns- og arbeidsforhold for ansatte i sin kommune.

Dersom velgerne ønsker at skatte- og avgifts penger, som det offentlige tar inn, skal gå til kvalitative mål for offentlig sektor – fremfor på privat profitt, har også en unik mulighet til å påvirke akkurat det valget via sin stemmeseddel gjennom å stemme på partier som avstår fra privatisering og AS-ifisering og lignende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar