onsdag 24. august 2011

Har markedsliberalismen ødelagt jernbanen?

NSB-konsernet har nylig felt en hard dom over Jernbaneverket i sin årlige virksomhetsplan til Samferdselsdepartementet.
NSB skriver at Jernbaneverket i dag sliter med svekket kompetanse, uakseptabel tilstand og foreldet teknologi. Dette mener NSB at svekker selskapenes omdømme.

I dag (24.08) skriver Aftenposten at NSB vil fjerne godstog, terminaler og togstrekninger, og overføre transporten til 100 000 vogntog årlig til et allerede overbelastet veinett (spesielt i byene).

Den situasjonen NSB AS/ Jernbaneverket er havnet opp i, vil jeg hevde at skyldes en villet, og grundig/ nøye planlagt politikk – av markedsliberalister! Det har ikke manglet på advarsler mot denne utviklingen fra mange pendlere og jernbaneansatte i NSB AS/ Jernbaneverket! Men slike meninger blir aldri vektlagt i et markedsliberalistisk system!

Delingen av NSB i to – til Jernbaneverket og NSB AS - var og er den største fadesen som er gjort, i et geografisk stort og topografisk krevende land, med bare ca 5 mill innbyggere. Det at NSB/ Jernbaneverket har kvittet seg med tusenvis av medarbeidere med jernbanekompetanse, er blitt jernbaneselskapenes katastrofe i dag! (Hadde Bondevik II-regjeringen fått fortsette med Kristelig folkeparti, Venstre, Høyre og Kristelig folkeparti – ville ytterligere 2 000 jernbanemedarbeidere måttet slutte – tenk hva jernbanen da ville vært i dag).

I dag må NSB/ Jernbaneverket leie konsulenter til å erstatte de som er sagt opp. Disse konsulentene tar etter sigende mellom 800 og 1 200 kroner timen – og ofte mer, og hvor det hevdes at flere av disse konsulentene skriver timer så godt som døgnet rundt når de krever sine honorarer. (Hvor er kontrollen?)

Tjenester som tidligere NSB gjorde – med egne ansatte – til rundt 2 -300 kroner timen, utføres i dag av private til 2-3 dobbelt pris og kanskje mer. Det gjør at det blir mindre penger igjen til konkrete utbedringer og vedlikehold, mens alle budsjettøkninger i det store og det hele går med til økte lederlønninger, bonuser og andre frynsegoder – og ikke på nyinvesteringer. Mange private har fått et meget tykt sugerør inn NSB/ Jernbaneverkets kasser.
Det hjelper lite å heve budsjettene, så lenge økningene melkes ut på lønninger og ikke på investeringer og moderniseringer.

Konsekvensene av innføring av markedsliberalismen er at NSB i dag selger unna jernbaneeiendommer i stort mon – for å skaffe selskapet overskudd (les bonuser og resultater). Det paradoksale er at når det skal investeres i ny jernbane, må Jernbaneverket ut på markedet å kjøpe nye eiendommer til markedsliberalistenes markedspriser. Skattebetalerne må ta regningene! Penger som burde vært brukt til nyinvesteringer på jernbane og jernbanedrift - handler i stedet i stor grad i private lommer.

I stedet for å bygge ut, og sikre en bedre jernbane, bruker Jernbaneverket i dag store summer på å gjøre jernbanen enda mer sårbar, eksempelvis ved driftsuhell. Sporveksler og kryssingsspor rives opp i stort mon på trafikksterke strekninger – fordi det er angivelig er blitt for ”dyrt” å ha disse (New Public Management). NSB AS/ Jernbaneverket/ Stortinget mener åpenbart at det er bedre å bruke millionbeløp på alternativ privat transport hvor busser/ lastebiler erstatter tog.

Dette er – som nevnt - markedsliberalisme, dette er virkningene av regnskapssystemene til New Public Management (NPM), dvs dette er høyrepolitikk. Markedsliberalismen har ”vunnet” nok en sier – de har ødelagt det meste av jernbanen Norge! Konsekvensene av denne politikken er blitt synlige – jf NSB AS sin kritikk av Jernbaneverket, og utspillet med at NSB AS ønsker å kvitte seg med godstrafikk til fordel for privat biltransport. (Ofte er dette NUF-registrerte – som er etablert på sidelinjen av demokratiske vedtatte regnskapssystemer – med det formål å svekke statens inntekter i hensikt å svekke velferdssamfunnet. Det foregår også bruk av utenlandske selskaper hvis formål er å drive sosial dumping mot arbeidstakere generelt både nasjonalt og internasjonalt.

Dette er en av konsekvensene ved at politikerne har gitt fra seg all makt, styring, kontroll og revisjon av NSB AS-selskapene – over til private markedsliberalister - i mer eller mindre lukkede styrerom.

Tilbake sitter skattebetalerne og betaler regningene for det som virker til å være en allerede ødelagt jernbane – ødelagt av markedsliberalismen og New Public Management sine regnskapssystemer.

Er det ikke på tide reversere denne utviklingen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar