søndag 4. april 2010

Hva skjer egentlig i Afghanistan?

I følge Aftenposten.no, fremgår det at siden i fjor sommer har 130 personer blitt skutt ved kontrollposter i Afghanistan. Ikke nok med det, øverstkommanderende Stanley McChrystal skal ha uttrykt at ”ingen av de drepte har vært noen reell trussel mot NATO-styrkene”. Stanley McChrystal skal i følge Huffington post ha uttalt seg slik, sitat;
”Vi har skutt et utrolig høyt antall mennesker, men etter det jeg kjenner til har ingen av dem vært en trussel mot våre styrker”.

Videre opplyses det at siden juni 2009 har NATO-styrker ved 95 tilfeller løsnet skudd fra veisperringer, eller såkalte checkpoints, og minst 30 afghanere skal ha blitt drept. Videre sies det at ”det antas imidlertid å være betydelige mørketall ettersom statistikken ikke inkluderer hendelser der private sikkerhetsselskaper er involvert”.

I går (03.04) skal tyske soldater ha skutt 6 allierte afghanske soldater jf nyhetene i NRK!

Da må det være tillatt å spørre hva skjer egentlig i Afghanistan? Hva har USA og deres allierte stelt i stand? Å skyte folk som ikke har representert noen trussel, skyte allierte soldater, og at på til leie inn private sikkerhetsselskaper (som etter hvert har opparbeidet seg et meget frynsete rykte), og som knapt er underlagt internasjonale regler, får holde på slik får en til å undres!

Den afghanske krigen virker bare mer og mer meningsløs (og har egentlig alltid gjort det). Krigen i Afghanistan vil trolig bare vil skape tapere – med negativt omdømme! Men oljen i Irak, og tilgang til mulige gass/oljeforekomster fra tidligere sovjetstater gjennom Afghanistan, er trolig hovedårsaken til disse krigene.

Saken handler nå om å finne en god måte å trekke seg ut på for de utenlandske soldatene. Det er bare afghanerne selv som kan løse sine egne konflikter – eventuelt med nødvendig internasjonal bistand og mekling. Afghanske konflikter kan ikke løses så lenge okkupasjonsstyrkene ikke er i stand til operer bedre enn ovennevnte opplysninger viser.

Så er skrevet;

De sendte meg i krigen
De sa at jeg skulle kjempe for mitt land og min frihet.
Nå har jeg lært at det var bare en oppdiktet løgn!
Jeg ble sendt for å drepe ”brødre og søstre”
- med de samme drømmer om frihet som jeg har.
Jeg har bare fått et liv å leve
- og jeg vil leve det livet!
Det er ingen mening i at jeg skal dø
- på løgner og militære ordre
Send meg hjem fra krigen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar