lørdag 17. april 2010

NSB, SYKEHUS OG BEREDSKAP

FLYSTANS
Asken som ruller inn over luftrommet fra vulkanskyer fra Island – setter flyene på bakken. Det skaper et stort samferdselsproblem, og lokale nedleggingstruede sykehus får en ny renessanse. Nyliberalistene har fått bygd ned kollektivtransporten så sterkt at systemet nærmest kollapser når det oppstår uventede behov.

Undertegnede - og flere med meg - har siden 1996 (NSB), og siden 2001 (sykehusene), poengtert at både jernbane og sykehus tilhører en del av beredskapen og totalforsvaret av landet. Av den grunn burde det være åpenbart at både jernbane og sykehus må være underlagt forvaltningen, og under demokratisk styring, kontroll og revisjon! Videre at det blir helt feil å bygge ned/ legge ned jernbaner og sykehus – slik det gjøres i Norge i stort mon.
Nyliberalistene og høyrefolk hører ikke på slike argumenter – deres ideologi ligger et helt annet sted (profitt til private på bekostning av fellesskapet og fellesskapets interesser).

MERKNAD;
- NSB ble delt i to selskaper i 1996, over til i Jernbaneverket (statlig) og NSB – som ble markedsliberalisert over til et BA-selskap. Det skjedde under EU- og markedsliberalisten Torbjørn Jagland sin regjeringstid (Jagland er nå nullskatteyter og generalsekretær i Europarådet – som er nyliberalistene primærmål – å ikke bidra til fellesskapet, bare ta seg til rette med skattebetalernes penger)
- Sykehusene gikk fra å være under fylkeskommunal forvaltning over til å bli helseforetak i 2001. Det skjedde under EU- og markedsliberalisten Jens Stoltenberg sin første regjering (Stoltenberg I-regjeringen).
- NSB gikk fra å være BA-selskap over til å bli AS i 2002. Det skjedde under Bondevik II-regjeringen – etter press fra Fremskrittspartiet (som på den tiden var særdeles svært/ meget negativ til NSB). Alternativet ville trolig vært at Bondevik-regjeringen måtte ha gått av – Fremskrittspartiet ville velte da trolig ha veltet Bondevik II-regjeringen (Posten ble AS-ifisert samtidig etter krav fra Fremskrittspartiet).

LOKALSYKEHUSENE BETYDNING I KRISESITUASJONER;
Fra Nord-Norge fikk vi i en fjernsynsreppotasje nylig høre at også legehelikoptrene var satt på bakken som følge av vulkanskyene. En pasient måtte i et tilfelle – etter et akutt illebefinnende - fraktes 50 mil i ambulanse for å komme til et sykehus som kunne behandle ham. Heldigvis var det et lokalsykehus underveis, som kunne gi en førstehjelp. Pasienten overlevde – trolig pga at vi har lokale sykehus geografisk spredt rundt i landet – og som kunne ta imot vedkommende.

KOLLEKTIVTILBUDET BRØT SAMMEN;
Kollektivtransporten nærmest kollapset grunnet stor trafikktilgang da flyene ble satt på bakken. Trafikkselskapene fikk brått 2 til 3 døgn lange ventelister før reisende kunne tilby plasser på kollektivtransportmidler.

Hva ville norske politikere og myndigheter gjort om dette hadde handlet om et akutt behov for evakuering av befolkningen fra en eller flere av storbyene her i Norge? Manglende satsing på kollektivtransport viser seg å kunne lamme oss fullstendig.

Det norske jernbanesystemet har mer eller mindre stått stille fra å bli modernisert og videreutviklet siden den gangen Norge hadde en befolkning på 2,5 til 3 millioner innbyggere. I dag er det ca 4,7 millioner innbyggere. Da er det på tide å oppjustere kapasiteten!

NYLIBERALISTENE BLE ADVART;
Det har ikke manglet på advarsler mot ensidig ansettelser av bare nyliberalister i lederroller i jernbane- og sykehussystemene, samt i politikken, dvs folk som stort sett bare er ute etter å mele sin egen kake (eksempelvis Bjarne Håkon Hanssen som opptrådte slik politisk at nå har en timesbetaling på opp mot kr 6 000.- pr time i pr-selskapet/ lobby-selskapet First House).

Nyliberalistene har bevisst ikke drevet verken vedlikehold, modernisering eller nyinvesteringer av jernbanen. Sykehusene forsøker de - gjennom en bit-for-bit-politikk – å ødelegge. Rett og slett fordi markedsliberalistene og høyrefolks hensikter er å bygge dem ned til fordel for et privat marked (overføre fellesskapets verdier til de rike til latterlige lave priser – vi husker jo eksempelvis Fremskrittspartiet og Carl I. Hagen som ville all oljen i Nordsjøen til amerikanerne for bare 10 mrd kroner i sin tid).

POLITIKERNE HAR FÅTT DEN JERNBANEN DE HAR BEDT OM!
Politikerne har fått presis den jernbanen de har bedt om! Det har ikke manglet på advarsler mot oppsplitting, anbud, oppsigelse av driftspersonale, de meget dyrkjøpte kostnadene det medfører å kjøpe kompetanse eksternt fremfor å ha den selv. Mye av det samme mønsteret gjelder innenfor helseforetakene, og spesielt uheldig har det vært med alle funksjonsfordelingene som skjedde sykehusene i mellom. Nyliberalistene sørget for å legge alle ulønnsomme helsetjenester til de sykehusene de ønsket å legge ned – for å få et ytterligere (økonomisk) argument for nedleggelse, mens de lønnsomme helsetjenestene ble lagt til de sykehusene de gjerne ville beholde. Dette kaller jeg konkurransevridning – vedtatt på bakrommet – i mer eller mindre lukkede styrerom, av høyrefolk og markedsliberalister!

Det er verken jernbanen (gamle NSB forvaltning), velgerne, eller befolkningen som har bedt om innføring nyliberalismen, New Public Management og /eller disse systemenes regnskapssystemer. Det er kun politikerne som har bedt om det (etter påtrykk fra OECD/ EU) – og politikerne har fått akkurat den jernbanen og de sykehusene de har bedt om! Dvs påtvunget det norske folk.

JERNBANEKATASTROFEN TORILD SKOGSHOLM
I disse dager har tidligere (katastrofe)samferdselsminister Torild Skogsholm gått ut i mediene og ment noe om jernbanen – og kommet med kritikk mot blant annet jernbaneselskapene. Hun burde hatt taleforbud! Det er Torild Skogsholm og Bondevik II-regjeringen (med Fremskrittspartiet som garantist) som sto for masseoppsigelser og budsjettkutt til den store gullmedalje – kompetanse som det er umulig å hente inn igjen til NSB-selskapene (alt dette ble gjort for å gi rom for betydelige skattelettelser til de rikeste her i landet. Torild Skogsholm (tidligere samferdselsminister) og Bondevik II-regjeringen (+ Fremskrittspartiet) har vært åpenbart tidenes største katastrofe for jernbanen. Det samme kan man si om de som sto bak innføring av foretaksmodellen i sykehusene.

KONSEKVENSER AV ET OPPSPLITTET NSB;
Konsekvenser av oppsplittingen av NSB kom veldig godt til syne i disse dager, etter at vulkanskyene fra Island veltet innover landet.
I et så stort geografisk land som Norge er, men med bare ca 4,7 millioner innbyggere – kanvi ikke ”leke” jernbane som om vi er et land med et innbyggertall på ”47 millioner” (det kan virke som om EU-tilhengerne og nyliberalistene ikke har forstått forskjellen 4,7 og 47 mill innbyggere).

Saken er den at oppsplittingen av jernbanen har medført at vi (pr i dag) har 3 selskaper som opererer på persontrafikk og (jeg tror det er totalt) åtte godsselskaper som frakter gods – og som pr i dag bidrar til å lage et kaos!

MANGEL PÅ TOGVOGNER;
NSB manglet togvogner så det virkelig monnet da flyene ble satt på bakken forleden, og etterspørselen etter seteplasser økte betydelig på meget kort tid. Problemet er at NSB bare har en spor- og setekapasitet tilpasset den gangen Norge hadde +/- 3 millioner innbyggere. Mens NSB satt med store kapasitetproblemer, satt ledelsen i Flytoget og skrev ut permitteringsvarsel til sine ansatte (som senere ble trukket tilbake) – og hvor Flytoget satt masse ledig setekapasitet som sto passivt stille, mens folk stod som ”sild i tønne” i flere av de togene som gikk. Trolig har også Gjøvikbanen noe ledig setekapasitet – som kunne vært stilt til rådighet.

Hadde vi hatt et jernbaneselskap i Norge, så kunne dette materiellet blitt benyttet fleksibelt der behov oppstår. Den muligheten har man ikke ved flere jernbaneselskaper.
I tillegg er det en katastrofe at NSB i dag bare har vognsett i stedet for lokomotiv og vogner. Hadde NSB fortsatt å satse på lokomotiver og vogner – ville de hatt muligheter til sette til og fra vogner bedre tilpasset behovene (denne muligheten knekte nyliberalistene – de mener at når toget er fullt – så kom den neste kunden ”for tidlig til neste tog”).

Så dukker problem nummer to opp. Tidligere kunne man bruke personalet fleksibelt – de hadde felles kompetanse på sikkerhet, strekningskunnskap, billettsystemer osv osv for de fleste materielltyper og togstrekninger. Lokomotivførerne kunne tidligere kjøre persontog en vei og godstog tilbake (og motsatt). Man hadde fleksibelt personal- og materiellbruk – den muligheten har oppsplittingen av jernbanen satt en effektiv stopper for.

Så kommer problem nr 3. Så lenge flyene står på bakken, ønsker NSB å leie togsett fra Flytoget – og det er gitt signal om at så vil skje en av de nærmeste dagene – men først flere dager etter at vulkanskyene fylte luftrommet i Norge. Først må det forhandles (og politikerne sitter passive – de har gitt fra seg all styring /makt, kontroll og revisjon av persontrafikkselskapene). Forhandlinger tar tid. Dette er en av konsekvensene ved oppsplitting av jernbanen.
Når etterspørselen etter togseter er stor, er det enkelt å gjette seg til at ledelsen i flytoget nå skrur prisene kraftig i været for utleie (for sikre seg selv økte bonuser, prestasjonslønn og andre frynsegoder). Skyhøye leiepriser har generelt den effekt selskapet som leier tappes for sårt tiltrengte penger som kunne gått til å bygge opp/ fornye kapasiteten. Prislappen for leie av togsett blir jo hemmelige – selskapene styres jo etter aksjeloven.

Så komme problem nr 4. Flytogets ansatte har ikke kompetanse til å kjøre på strekninger utenfor de strekningene som flytoget normalt kjører. Og NSB har bare det nødvendige antall ansatte som dagens rutetilbud krever. Siden fleksibelt personalbruk ikke lenger er mulig, oppstår den situasjon at det blir økt press på NSB-ansatte til å bistå med kompetanse når flytoget kjører utenfor ordinære strekninger.

PÅMINNELSE;
Vulkanskyene fra Island har gitt oss en påminnelse om hvor sårbart vårt transportsystem og sykehusinfrastruktur er. Er det ikke nå på tide å satse mer på jernbanen her i Norge – slik det gjøres ellers i verden. I Spania – et av Europas fattigste land, bygges det i snitt 78,5 kilometer jernbane i året. I Norge bygges det bare i snitt 2,4 kilometer i året – og Norge skal være et av verdens rikeste land i. Her har (nyliberalistiske)politikere åpenbart bommet – og sviktet sitt folk!

POLITIKERNE MÅ TA STYRINGEN OG ANSVARET TILBAKE!
Nå må politikerne sørge for at sykehusene og jernbaneselskapene tilbakeføres til forvaltningen, underlagt politisk styring, kontroll og revisjon – og at sykehus og jernbane blir en fullverdig del av beredskap og forsvaret av Norge. Vi må få tilbake demokratisk styring med hvordan våre skattepenger (fellesskapets penger) blir anvendt!

Nå har høyrekreftene, nyliberalistene og EU (OECD) fått herje lenge nok med sykehus- og jernbanepolitikken her i Norge. Dette handler om trygghet og sikkerhet for det norske folk! Derfor må politikerne ta det ansvaret det er satt til å ivareta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar