mandag 5. oktober 2009

EU's konstante angrep på arbeidstakernes rettigheter!

Hvordan ville du likt å ha 14 timers arbeidsdager? EU vil innføre et regelverk innenfor de 27 EU-landene som tillater inntil 14 timers dagsverk for ovenfor flygerne.

Sikkerhet for passasjerer er underordnet – profitt til eiere og aksjonærer teller mer – og er overordnet!

Dersom en flyger gjør tapper, står det et kobbel med jurister, granskere osv, som kan få ”hengt” arbeidstakere dømt om de er så uheldig å gjøre en feil/ utsatt for en feil. De politisk ansvarlige - som eventuelt står som ansvarlig for å oppheve lovbeskyttelsen for urimelige lange arbeidsvakter - vet at de aldri blir stilt til ansvar.

Trygg trafikk viste til en undersøkelse for en tid tilbake som konkluderer med at en sjåfør som kjører bil 8 timer i strekk, har en nedsatt reaksjonsevne som tilsvarer det å kjøre med ca 1 promille (alkohol). Det bør gi en pekepinn på hva man risikerer å utsette arbeidstakere for dersom man tillater inntil 14 timers dagsverk.

Innføres det 14 timers arbeidsdager i EU, vil dette i tillegg kunne virke konkurransevridende, og virke ødeleggende ovenfor Norske flyselskaper som ønsker å følge norsk regelverk basert på faglige vurderinger av hva som er forsvarlige med hensyn til dagsverkets lengde.
Markedsliberalismen i EU har gått for langt, og undergraver alt av vern av fritid for arbeidstakere – og ikke minst sikkerheten både for ansatte og brukere! Dette er arbeiderfiendtlig politikk – på like linje med EUs tjenestedirektiv.

Flygernes sak for å få stoppet forslaget om inntil 14 timers arbeidsdager er prinsipielt viktig for alle arbeidstakere både nasjonalt og internasjonalt! Alle beskyttelsestiltak som er kommet i stand ovenfor arbeidstakere er under et voldsomt press!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar