torsdag 8. oktober 2009

Markedsliberalismen ødelegger jernbanetrafikken!

I erkjennelsen av at Norge bare har ca 4,7 mill innbyggere, spredt over geografisk stort land, med ofte vanskelig topografi – så blir det feil å adoptere en jernbanepolitikk på lik linje med England, Frankrike og Tyskland. Markedsliberalisme (New Public Management) er ikke løsningen på norske samferdselsbehov.

Det ble gjort et stort politisk feilgrep da man lot markedsliberalistene få herje med det tidligere NSB – fordi det vil aldri være mulig å drive jernbane i Norge med et reelt overskudd.

Å dele opp trafikkgrunnlaget mellom ulike jernbaneaktører, slik at det oppstår en markedskamp – med det beskjedne trafikkgrunnlaget vi har her lands – ødelegger mer enn det fremmer en god jernbanepolitikk.

Fra 2012 er planen at NSB AS vil tilby en ny ruteplan hvor NSB skal kjøre tog hvert tjuende minutt fra Drammen til Gardermoen. Fra 2015 planlegges det fem avganger hver time fra Drammen til Oslo. Det er kjempeflott! Men det får Flytoget AS til å se rødt, og krever nå å få rettigheter til å frakte andre passasjerer enn bare flypassasjerer på sine avganger.

På denne måten oppstår det en situasjon hvor flytoget forsøker å ødelegge for NSBs trafikkgrunnlag. Og det ovenfor NSB som lojalt følger opp politikernes ønske om å gjøre det enklere å bruke tog gjennom flere avganger og økt setekapasitet – i den hensikt å minske miljøbelastningene.

Konsekvensen av Flytogets aggressive utspill mot NSBs trafikkgrunnlag, bør medføre at Flytoget AS legges inn under NSB AS for å unngå at det oppstår en krig om markedsandeler – for noen fri konkurranse lar seg ikke gjøre å gjennomføre når det ene konseptet (flytoget) er ment utelukkende for flypassasjerer. Det er på tide å hente inn igjen store deler av det markedsliberalistene har fått splittet opp innen jernbanedrift. Brukerne har fått verken bedre, mer driftsikkert (regularitet), billigere eller mer brukervennlige tjenester. Det bør politikerne ta innover seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar