søndag 26. desember 2010

Høyre og jernbane

Høyre har tatt til orde for anbudsutsettelse av NSBs togtrafikk, og hvor de hevder at en slik løsning vil gi bedre kvalitet, flere togavganger og økt service.

Selv om jeg generelt er dypt uenig med Høyre politisk, så har jeg likevel oppfattet Høyre som et seriøst parti – i hvert fall frem til nå. Men nå virker Høyre til å ha blitt like useriøse som Fremskrittspartiet.
Hvem i all verden er det Høyre bruker som sine rådgivere i jernbanespørsmål?


Gjøvikbanen AS i dag
Det ble gjort betydelig investeringer på å ruste opp materiell og infrastrukturen da AS Gjøvikbanen ble opprettet, som startet sin drift 11.06.2006. Materiellet fikk nytt interiør, kioskautomater og ny toaletter blant annet, samt bedre tilrettelegging for funksjonshemmede. I tillegg til nyrenovert materiell, fikk selskapet en aksjekapital på 16 mill kr.

Med nytt selskap, fikk Gjøvikbanen AS noen flere togavganger mellom Gjøvik og Oslo, mens noe ble tatt vekk på den indre strekningen (blant annet ”ski- og sykkeltogene”).

Da Gjøvikbanen AS ble opprettet, fikk selskapet tilnærmelsesvis null kostnader på opplæring, etterutdanning og annen kompetanseheving på sitt personale – da de ”arvet” ferdig utdannet personell fra NSB.

Gjøvikbanen AS har ikke noen permanente verkstedskostnader – da slike tjenester kjøpes etter behov. NSB er dømt til å sitte med slike tilleggskostnader permanent – fordi det er helt nødvendig for all togtrafikk her i landet.

Gjøvikbanen AS har ikke noe eget system for driftsavvik – men kjøper slik tjeneste etter behov av NSB. NSB er dømt til å ha et slikt apparat permanent med e kostnadene det medfører.

Gjøvikbanen AS kjører ikke togene gjennom Oslo-tunnelen, som er den store flaskehalsen mht til regularitet/ togforsinkelser. NSBs tog kjører i det alt vesentligste gjennom denne flaskehalsen og rammes av en nedslitt infrastruktur.

Problemet for Gjøvikbanen AS i dag, er at nå begynner slitasjen på materiell og infrastruktur å gjøre seg gjeldende. Det begynner å bli en stund siden 2006 - da alt var nyrenovert. Det betyr at selskapet nå etter hvert vil få nye kostnader knyttet til vedlikehold og oppgradering til nye sikkerhetssystemer. Avgang blant personale (pensjonering) gjør at selskapet vil få opplæringskostnader nytt personale. Å utdanne en lokomotivfører og konduktør fullt ut tar 2 til 3 år, osv osv – og det har sine kostnader.

Poenget er at grunnlaget Gjøvikbanen AS er blitt vurdert på – og som tenger et positivt bilde, er ikke reelt – det vil man først få etter 15 – 20 års drift, og med et kostnadsbilde målt over tid/ flere år. Da får man et riktig bilde på kostnader, effektivitet, personellbruk osv.

Høyre bruker med andre forhastede konklusjoner for å åpne for mer konkurranse på jernbane! Så useriøs kan man være!

Merknad;
I England gjorde man en tilsvarende prosess med anbud og privatisering som det Høyre vil gjøre i Norge, og etter mønster fra Gjøvikbanen AS. Det gikk bra en 15 – 20 år, så var jernbanesystemene totalt nedslitt, samtidig som at selskapene melket av ”overskuddet” (i realiteten utsatt vedlikehold) over tid. Det ble til slutt så ille at den britiske stat igjen har måttet overta ansvaret for det meste av infrastrukturen.
Evner ikke Høyre å ta lærdom fra andre land?


Lærdom av billigere jernbane
I den grad anbudsutsettelse kan gi ”billigere” jernbanedrift, så er det på kvaliteten på sikkerhet og kvalitet det går ut over. NSB forsøkte seg på en slik variant med billigere sikkerhet på slutten av 90-tallet. Det innebar mindre opplæring på personalet, færre med ansvar for sikkerhetstjeneste, lengre tidsintervall mellom rutinemessig vedlikehold og ettersyn på materiellet m.v.

NSB ble advart fra alle hold mot å gjennomføre ”light-varianten” på sikkerhetstjenester – men vendte det døve øret til og satte styringsretten over hensynet helse-, miljø- og sikkerhet etter Arbeidsmiljøloven. Dvs helt til vi fikk den tragiske Åsta-ulykken 4. januar 2000 (og andre tilløp til uhell), samt togavsporingen nord for Molykkja stasjon påfølgende år (som skyldtes svikt i ettersyn). Da reverserte NSB sitt sikkerhetsreglement tilsvarende opprinnelig nivå.

Lærdommen av ovennevnte, bør være at man gambler ikke med sikkerhet og ettersyn av materiell. Og jeg håper at det ikke er det Høyre meninger ønsker?????


Flere jernbaneselskaper på sporet
Det at det kommer flere jernbaneselskaper, som skal konkurrere på de mest lønnsomme kundene og togene – med en konsekvens at man trolig og innstille de ulønnsomme togavgangene, er et dårlig klima- og miljømessig tiltak!

Hovedproblemet i dag – sett i forhold til dårlig regularitet, er den totalt nedslitte og foreldede infrastrukturen. Infrastrukturen er det Jernbaneverket som har ansvar for – og som Jernbaneverket også i fremtiden bør ha eneansvar for. Årsaken til at dagens infrastruktur er foreldet, gammeldags og totalt utslitt – skyldes at politikerne systematisk har sviktet jernbanen siden 1960-tallet. Det faktum må også Høyre ta inn over seg!

Det er slik at om det blir ”100 private jernbaneselskaper” i Norge, så står samtlige av disse togene dersom/ når signallysene ikke virker, når sporvekselen svikter, og når kjøreledningen faller ned. Da stopper nemlig all trafikk!

Høyres drøm om økt regularitet og bedre service med mange konkurrerende selskaper på det samme sporet – er ikke annet enn en drøm og en utopi – i hvert fall helt til vi får en ny og modernisert infrastruktur! Så useriøst er altså Høyre blitt som parti – når de ikke en gang har skjønt og forstått at når infrastrukturen svikter – så står all togtrafikken!


Norge har verken økonomi eller trafikkgrunnlag til å gamble slik Høyre vil!
Norge er et stort geografisk land, med en liten befolkning på i underkant 5 millioner, og hvor de fleste bor slik til at de har begrensede muligheter til å bruke jernbanen daglig. Høyres visjoner for jernbane – slik de nå er blitt fremstilt - hører hjemme i land med mer enn 50 millioner innbyggere eller mer (Høyre har visst feilberegnet enn null i befolkningstallet i sine beregninger – og ligner politisk mer og mer på Fremskrittspartiet).
Dette landet har verken en befolkning, eller et trafikkgrunnlag som tilsier at vi kan gamble med masse private togselskaper – slik Høyre vil. Det vil bare forårsake masse konkurser, innstilte tog osv, slik man har opplevd det eksempelvis i Sverige. Ikke en gang X-2000 prosjektet klarte å overleve, hvor Norge for øvrig tapte en aksjekapital på 50 millioner. Togselskapet Ofotbanen (Norge) har vel – så vidt jeg vet – gått konkurs en 2-3 ganger – de har jo fått prøve seg.


Nedbemanningen har skapt problemene for dagens jernbane
Jernbaneverket sliter sterkt i dag bemenningsmessig, ved siden av NSB AS. Det skyldes i hovedsak en kraftig nedbemanning på driftspersonell – og som har resultert i at stadig flere tjenester kjøpes på anbud.
Bondevik II-regjeringen (hvor Høyre var med) var helt ekstreme med å si opp folk i Jernbaneverket – og nedskjæring på budsjettbevilgninger - som gjorde at NSB AS også kom i underskudd bemanningsmessig.

Viktig kompetanse og arbeidskraft forsvant ut av selskapene – disse personene forsvant – og er ikke mulig å få tilbake. Å få tak i nye medarbeidere, og få de nye til å tilegne seg erfaringskompetansenivå på tilsvarende nivå som de som er forsvunnet hadde – vil ta mange år!

I dag er mange av tjenestene til NSB AS og Jernbaneverket outsourcet/ satt ut på anbud – til skyhøye kostnader målt opp mot om jernbaneselskapene hadde innehatt denne kompetansen og arbeidstyrken til å utføre oppgavene selv. Denne utviklingen skyldes selvsagt i stor grad EU og EØS-avtalen – hvor denne form for høyrepolitikk er helt grunnleggende og overordnet på vegne av det offentlige – spesielt med tanke på å fremme sosial dumping mot arbeidstakere som innehar midlere/ lavere kompetanse og lønn.

Er Høyre klar over hvor mye arbeid som i dag settes ut på anbud/ outsources – og som slettes ikke har gitt noen kvalitetsforbedring på jernbanedriften????? Hvorfor vil Høyre innføre mer av det som ikke virker?????


Delingen av NSB til NSB AS og Jernbaneverket var, og er, en fadese
Skal man få til en optimal jernbane i Norge igjen må man gå motsatt vei. Jernbaneverket og NSB må slås sammen til et selskap igjen, og jernbanedriften må igjen underlegges forvaltningen. Politikerne må ta tilbake styringen, kontrollen og revisjonen av jernbanen – jernbanedrift er et samfunnsansvar – og en kommunikasjonsåre som også har betydning for Norges beredskap forsvarsmessig.
Det betyr at Norge må gå imot EU og EØS-avtalen. Sikkerhet og kvalitet må settes i fokus, ved sien av at politikerne må ta ansvar for å bygge ut en infrastruktur som gjør det mulig å drifte en effektiv jernbane – basert på norske forhold og det norske befolkningsgrunnlaget.

Høyres utspill o privatisering/ anbud på jernbane er ikke annet enn ”halelogring” ovenfor EU og EØS-avtalen (EU-tilpasning) – og det til tross for at mer enn 60 % av Norges befolkning er imot EU (og dermed også EU-tilpasninger).
Høyre har i hvert fall ikke satt brukerne av tog i fokus med dette useriøse utspillet om privatisering/ anbudsutsettelse av jernbanen – og hvor Kongsvingerbanen foreslås som neste strekning ut.

Så folkens: Måtte et så useriøst jernbaneparti som Høyre aldri komme til makta!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar