onsdag 3. mars 2010

Anbudsprisen fordoblet!

Tidligere hadde Statens vegvesen alt ansvar for utbygging, drift og vedlikehold av veiene – og målt mot dagens nivå – var standarden på veinettet meget bra (inklusive brøyting og strøing).

Så kom markedsliberalistene og deregulerte Statens vegvesen, og man opprettet blant annet anleggsfirmaet Mesta AS. Med opprettelsen av Mesta AS fulgte en maskin- og anleggspark fra Statens vegvesen som det hevdes at ble solgt på ”billigsalg” målt mot faktisk verdi.

Etter dereguleringen av Statens vegvesen har drift- og vedlikeholdet på norske veier falt dramatisk! Hvordan er det blitt slik?
Jo, anbud handler om at anbudsinnehaver er avhengig av yte helt minimalt av innsats for å få til overskudd (som ved første gangs anbud er hardt presset). Jo mindre man yter av arbeidsinnsats som generer kostnader, jo større blir overskuddet. Jo større overskuddet blir, jo større blir bonusordningene og alle andre frynsegodene (hovedsakelig til lederne) – og jo mer attraktiv blir daglig leder. Jo mer attraktiv daglig leder er – jo større blir lønningene (markedsverdien på lederen). Systemet fungerer faktisk slik at mange av dagens ledere blir målt på hvor mye de evner å sluntre unna og/ eller ”lure” oppdragsgiver – fordi ”overskuddet” er måleparametere på hva som er en ”god” og hva som er en ”dårlig” leder. Ledere måleparametere burde vært på kvalitet – ikke på profitt!

Nå vet markedsliberalistene (anbudsbyderne) at Statens vegvesen besitter ikke lengre noen anleggs- og maskinpark - som kan overta den jobbene som markedsliberalistene gjennom anbud har styrt de siste årene – i hvert fall ikke på kort sikt. Da skrur anbudsbyderne prisen opp ved annen gangs (og senere) anbudsrunder.

Veivedlikeholdet i Valdres har vært ute på nytt anbud i disse dager. Nå er prisen på anbudet steget til nesten det dobbelte på 5 år – av anbudsbyderne. Nå er skattebetalerne havnet i ei ”tvangstrøye ovenfor private”, og må bare betale så kraftige prisøkninger på nytt anbud. Og det samme som nå skjer i Valdres skjer sikkert i resten av landet også. (Til opplysning ligger Mesta an til å vinne anbudet i Valdres på 145,3 mill kr. Tronrud anlegg la inn et anbud på 146.7 mill kr, mens Veidekke ville 191 mill kr for jobben). (Kilde: Oppland arbeiderblad)

Skattenivået er frosset på 2004-nivå etter tverrpolitisk enighet på Stortinget. Arbeidsledigheten stiger – dvs at statens inntekter blir mindre. Hvor skal det kuttes nå? Det blir det store spørsmålet. Skal staten kutte på nye veiprosjekter, eller skal de kutte i velferdsbudsjettene? Dette er prisen vi må betale for markedsliberalistenes (høyrepolitikernes) privatiseringsiver. Høyrepolitikerne lovte at med anbud skulle alt bli både bedre og billigere – den veien går det ikke. Vi var mange som forsøkte å advare mot denne politikken – men nådde ikke frem. Nå kan i hvert fall konstatere at mange norske velgere (de som trodde på dette høyrevåset) er blitt grundig lurt!

I Sverige deregulerte man det svenske Vägverket på tilsvarende måte som man gjorde med Statens vegvesen. I Sverige har man lært – og Vägverket har tatt tilbake veldig mye av drift- og vedlikeholdet. Kanskje på tide å gjøre det samme i Norge og ikke la private få drive med ”gravemaskiner” i skattebetalernes kiste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar