fredag 5. februar 2010

Ad tog og vinterproblemer

Jf Aftenposten 04.02 fremgår det at togene står i Norden som følger av snø og kuldeproblemer. Det samme har skjedd i store deler av Europa jf innslag i fjernsynet fordi store deler av Europa denne vinteren har opplevd snø og kulde. Selv togforbindelsen mellom England og Frankrike har sine problemer denne vinteren.

Kravene til profitt og overskudd (markedsliberalisme og New Public Management) gjør at jernbaneselskapene skjærer kostnader til beinet. Det vil si at personer som tidligere hadde tilsyn og oppsyn ikke lengre er der. I tillegg – når det skal skje en aktivitet innenfor jernbaneselskapene, så skjer det via anbud. Det betyr at den tilbyr det laveste anbudet vinner anbudskontrakten. Det betyr igjen at dersom det skal bli overskudd på lavt prisede anbud – så må anbudsinnehaveren utøve minst mulig, og billigst mulig aktivitet. Det betyr at i mange tilfeller skjer det ingen aktivitet som generer kostnader. Prisen for denne utviklingen er det kundene som må betale i form av forsinkelser/ ikke komme frem – samt oppleve å stå uten og fryse da togene ikke kommer.

Er det ikke nå bevist en gang for alle at jernbanedrift ikke er egnet for anbud/ konkurranse, og et system hvor politikere står uten muligheter til verken styre, kontrollere og revidere aktiviteten? Nå må politikerne og demokratiet ta makten tilbake fra markedsliberalistene, Det kan virke som om markedsliberalistene driver et slags verdensmesterskap i ansvarsfraskrivelse, og hvor mange utviser handlingslammelse, og uten evner og vilje til å ta ansvar for den kontrakten de har inngått. Slikt er ødeleggende for samfunnet! Jernbanen trenger kompetanse, samt økonomiske og menneskelige ressurser til å takle vær og føreforhold på de ulike årstidene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar