søndag 7. februar 2010

Konsekvensene av oppsplittingen av jernbanen!

Jernbaneverket klarer ikke lenger å svare - er en overskrift på nettet i dag!

Konsekvensene av oppsplittingen av jernbanen og nedbemanningen av jernbanen kommer nå opp til overflaten. Det har en meget høy pris å kvitte seg med eget mannskap og egen kompetanse – for så å kjøpe igjen de samme tjenestene til skyhøye konsulenthonorarer, samt ved hjelp av anbud hvor man tvinges til å velge bort til kvalitet til fordel for billigste varene på nederste hylle.

Dette er ene og alene politikernes ansvar! Det var politikerne som innførte markedsliberalismen og New Public Management ovenfor jernbanen. Først ble Norges statsbaner delt i 1996 til henholdsvis NSB BA og Jernbaneverket. Den prosessen skjedde under de ekstreme EU-tilhengerne (markedsliberalistene) Gro Harlem Brundtland/ Torbjørn Jagland. Enda mye verre ble det i 2002 da Fremskrittspartiet la ”tunga på vektskåla” på Bondevik II-regjeringen (Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti) og krevde NSB BA omgjort til NSB AS. Samtidig som at tidligere samferdselsminister Torhild Skogsholm (V) startet en massiv oppsigelse av ansatte i Jernbaneverket.

Følgende fremgikk på nettet i dag (07.02.2010), sitat:

Samferdselsdepartementet spør om togkaoset rundt Oslo kan bli løst raskere hvis flere strekninger blir stengt for vedlikehold i år. Jernbaneverket har ikke folk til å svare på spørsmålet.

De som kunne ha svart på departementets spørsmål, er isteden opptatte med å løse akutte driftsproblemer.

«Under henvisning til den senere tids utfordringer med nettopp jernbanens driftsstabilitet, har flere av de av Jernbaneverkets medarbeidere som har vært engasjert i besvarelsen av departementets brev, i stedet måtte prioritere arbeidet med å løse jernbanens driftsproblemer fra dag til dag», skriver trafikkdirektør Arne Habberstad i et svarbrev til departementet.

Sitat slutt.

Hvordan skal jernbanen i Norge noen gang komme à jour når de ikke lengre har mannskaper til planlegge hvordan man kan bli bedre? Om det fortsatt skal gå jernbane i Norge, må politikerne ta ansvaret tilbake, og reversere oppsplittingen av tidligere Norges statsbaner (forvaltning). Samferdsel er en samfunnsoppgave å ha ansvaret for. Derfor må politikerne ta tilbake makta, styring, kontroll og revisjon av jernbanedriften. Det store vidstrakte Norge, med dets topografi og klimaforhold, gamle kjørevei hovedsakelig bygd på 1800-tallet begynnelsen på 1900-tallet, og med bare ca 4,8 mill innbyggere, kan ikke drives etter samme mønster som sentrale strøk i mellom-Europa og andre steder. Det må norske politikere forstå – for de fleste andre forstår det!

Nå må politikerne ta ansvar, tilføre ressurser, og sette jernbaneselskapene i stand til å levere de tjenestene de er satt til å utføre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar