søndag 2. august 2009

Er Fremskrittspartiet et lureparti?

Er det mulig å innfri alle løftene som Fremskrittspartiet har kommet med? Samtidig som de lover 50 mrd kroner i skattelette – hvilket vil bety at statens inntekter svekkes betydelig, så sier det samme Fremskrittspartiet at de skal bevilge – ikke bare mer – men mye mer til veibygging, skole og utdanning, helse- og omsorg (sykehus/ eldreomsorg mv), likelønn, lavlønn osv osv. I tillegg vil de fjerne all offentlige bompengefinansiering. Det betyr at dette regnestykke går ikke i hop.

Det må være lov å utvise sunn skepsis til et parti som endrer standpunkter så ofte som det Fremskrittspartiet gjør! Og den åpenbare ubalanse mellom statens inntekter og utgifter som Fremskrittspartiet legger opp til – må det være tillatt å være skeptisk! Et eksempel på det er bompengefinansiering. Intet parti har flagget tydeligere at de er imot bompengefinansiering enn nettopp Fremskrittspartiet. Likevel sa Fremskrittspartiet ja til bompengefinansiering i Oslo.
Poenget er at noen må betale for alle løftene som Fremskrittspartiet fremmer. Jeg studerte litt i partiprogrammet til Fremskrittspartiet for 2009 – 2013 om hva som står der vedrørende bompengefinansiering. Det er påfallende å lese at Fremskrittspartiets nei til bompengefinansiering kun er relatert til ”offentlige veier” – dvs at partiprogrammet sier ingenting om nei til bompengefinansiering av private veier. Det er både merkelig og underlig.

Da tenker jeg på hva Fremskrittspartiet har sagt vedrørende veier. Der sier de at fremtidig veiutbygginger skal skje gjennom offentlig privat samarbeid (OPS). OPS er den desidert dyreste måten å bygge veier på for det offentlige. Men OPS er en utbyggingsform hvor det virkelig er mulig for private til å berike seg på skattebetalernes penger. Å kjøpe vei gjennom OPS kan sammenlignes med når vi kjøper varer på avbetaling – da betaler vi opp til 20 % rente for varen (og i noen tilfeller kanskje mer). Alle som har handlet på avbetaling vet hvor dyrt det kan være.
OPS innebærer at det offentlige bestiller eksempelvis et veiprosjekt (eller annen infrastruktur) av en privat aktør. Den private aktøren forestår da finansiering, utbygging og vedlikehold av veistrekningen over et bestemt antall år - eksempelvis 10 år – hvoretter det offentlige kjøper og overtar veistrekningen. En privat aktør må i sine kalkyler ta høyde for at rentenivået på lån kan stige opp mot 20 % - slik rentenivået på lån var i Norge på begynnelsen av 1990-tallet. Så lenge rentenivået er lavt, er dette skjulte inntekter for utbyggeren. Så stor er respekten for skattebetalernes penger har man i Fremskrittspartiet (og i Høyre som også er for OPS).

Den billigste måten å bygge vei på, er gjennom vår offentlige forvaltningen, fordi forvaltningen (forvaltningsselskaper) kan ta opp lån til den statsrenten som Norges bank fastsetter – og det er den billigste renten det mulig å oppdrive for slike utbyggingsprosjekter.
Bygges det veier på OPS-kontrakter, så vil det – som nevnt - være private virksomheter som bygger og drifter disse veiene over et visst antall år. Da står det ingenting i partiprogrammet til Fremskrittspartiet om at de ikke kan ta og bompengefinansiere veiene – så lenge pengene går til private. Eller sagt litt mer diplomatisk; Det kan bety at Fremskrittspartiet ikke har noen motforestillinger mot bompengefinansiering så lenge de går i lomma til private.

Forsøker Fremskrittspartiet på denne måten å lure til seg stemmer gjennom å forlede velgerne ved å fortelle bare halve sannheter?
Mitt poeng er at noen må finansiere alle løftene som Fremskrittspartiet har fremmet om forslagene realiseres. Så lenge Fremskrittspartiet ikke kan vise til hvordan de budsjettmessig har tenkt å dekke alle disse økte investeringskostnadene, så må velgerne begynne å tenke på hvilke muligheter som finnes for å realisere de foreslåtte prosjektene. Et av dem kan da være å bompengefinansiere OPS-veier så lenge de er på private hender. I tilfelle – kan det bli en meget kostbar fornøyelse for så vel fremtidige skattebetalere og brukere av private veisystemer. Slik må det være tillatt å spekulere i så lenge Fremskrittspartiet ikke vil beskrive for oss hvordan Fremskrittspartisamfunnet vil se ut for velgerne. For en ting er i hvert fall sikkert – Fremskrittspartisamfunnet vil være veldig fjernt fra dagens samfunn – om de får makt. Det må velgerne gjøre alt hva de kan for å forhindre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar