onsdag 19. august 2009

Spisete pizza - fikk advarsel

Er det slik vi vil at Norsk arbeidsliv skal utvikle seg for ungdom? Har valgt å gjengi et inserat fra Gudbrandsdølen Dagningen den 18.08.2009.

Fra Gudbrandsdølen Dagningen (18.08.2009):

Spiste pizza - fikk advarsel

16-åringen spiste pizza på jobb i Hunderfossen Familiepark. Det ga henne en skriftlig advarsel.
I hele sommer har den 16-år gamle jenta solgt suvenirer i Hunderfossen Familiepark. Én uke før hun skulle slutte i sin aller første sommerjobb, fikk hun og en venninne, i en matpause, tilbud om hvert sitt pizzastykke på et av serveringsstedene i parken.
- Hun som hadde laget pizzaen hadde glemt å ha på ost før hun stekte den. Hun kunne ikke servere den i restauranten, sier 16-åringen, som tok imot pizzastykket.
Det skulle hun ikke ha gjort. To dager senere sto hun med en skriftlig advarsel i hånda.

- Meget alvorlig
Å spise pizza på jobb er nemlig brudd på arbeidsreglementet i familieparken. Det gjelder selv om alternativet til å spise pizzaen er å kaste den i søpla.
«Det at det ble spist av pizza som var feillaget og skulle kastes forandrer ikke alvorligheten i den handlingen som er gjort.», skriver lederen for serveringen i parken, Terje Ferstad, i sin advarsel til 16-åringen.
Videre skriver Ferstad at Hunderfossen Familiepark «ser meget alvorlig på denne typen brudd på arbeidsreglementet» og at hennes arbeidsforhold vil bli vurdert ved liknende brudd.
- Det falt meg ikke inn at det ikke var greit å ta imot en pizzabit som allikevel skulle kastes, sier hun.

Kalt inn på teppet
Samme dag som pizzaspisingen fant sted, ble 16-åringen kalt inn på teppet til sjefen, Terje Ferstad.
16-åringen, som ikke var klar over at hun hadde gjort noe galt, beklaget hendelsen, ba om unnskyldning og lovet at noe tilsvarende aldri skulle skje igjen.
- Det var en ganske ubehagelig opplevelse, sier 16-åringen.
Men beklagelser og forsikringer om bot og bedring til tross, fant sjefen hennes det nødvendig å påpeke alvorligheten i reglementsbruddet ved, to dager etter, å gi henne en skriftlig advarsel.
Den samme advarselen ble gitt til 16-åringens to medsammensvorne - den pizzaspisende venninnen og kokken som hadde laget pizzaen.
- Hadde hun enda stjålet penger fra kassen. Da skulle jeg vært den første til å forsvare en slik reaksjon, sier moren til 16-åringen om advarselen som var stilet til jenta selv.
- Jeg forstår at Hunderfossen, som har så mange ungdommer i arbeid, må ha klare regler. Men reaksjonene må stå i forhold til forseelsen. Jeg mener Hunderfossen også har et ansvar for å gi ungdommer et trygt og godt møte med arbeidslivet. Mange ungdommer har sin første sommerjobb i familieparken, legger hun til.
Søndag hadde den 16 år gamle jenta sin siste arbeidsdag i Hunderfossen Familiepark. Neste sommer vil hun velge seg en annen arbeidsgiver.

- Aldri hørt om noe liknende
- Dette høres ikke rimelig ut. Jeg har aldri hørt om noe liknende, sier Linda Kristin Rye, LOs ungdomssekretær i Oppland.
Hun mener Hunderfossen Familiepark er på ville veger når de gir en arbeidstaker en skriftlig advarsel for å ha spist feillaget pizza på jobb.
- Arbeidsgiver skal selvfølgelig kunne påpeke overfor arbeidstaker når arbeidsreglementet brytes. Men i dette tilfellet ble det gitt en muntlig advarsel. Det ville vært nok. Hadde det gjentatt seg flere ganger ville det vært en annen sak, sier Rye, som også er leder for LOs sommerpatrulje i fylket.
Sommerpatruljen har ikke vært innom Hunderfossen i sommer, men basert på erfaringer fra tidligere år, gir Rye familieparken gode skussmål.
- Familieparken har ingen tariffavtale, men arbeidskontraktene i all hovedsak i orden, sier hun.

- En form for nasking
Direktør i Hunderfossen Familiepark, Hogne Høstmælingen, mener en skriftlig advarsel er en helt rimelig reaksjon overfor pizzaspisende ansatte.
- Svaret på det er helt klart ja, sier han.
- Dere benytter ikke muntlige advarsler?
- Det kommer seg an på alvorlighetsgraden.
- Men dere vurderte dette til å være et såpass alvorlig brudd på arbeidsreglementet at det fortjente en skriftlig advarsel?
- Ja, vi ser på dette som en form for nasking.
- Selv om pizzaen uansett skulle kastes?
- Ja, vi har helt klare regler på dette området. Det er umulig for oss å holde kontroll dersom vi ikke håndhever dem på samme måte hver gang, sier Høstmælingen, som sier det blir delt ut rundt 15 skriftlige advarsler av ulikt slag til ansatte i familieparken hver sesong. I tillegg kommer mellom 40 og 50 muntlige advarsler.
- Det er viktig å si at vi er veldig godt fornøyde med våre 300 sesongansatte. 99 prosent av dem er ærlige og redelige folk, sier Høstmælingen.
.......

OM ARBEIDSFORHOLDENE VED HUNDERFOSSEN FAMILIEPARK
…..
Av Jørund Hassel
……
Hva slags arbeidsmiljø og personalpolitikk er det som råder ved Hunderfossen familiepark? Det spørsmålet reiser seg når GD presenterer at ei 16 år gammel jente får skriftlig advarsel for å spise pizza, av en vare som pr definisjon er avskrevet som svinn og skal kastes. Jeg kjenner ikke saken utenom det som fremgår i avisen – men under forutsetning av at det ikke er noe mer en denne pizza-biten, så er dette en hårreisende overreaksjon!

Det er legitimt å kreve lojalitet og forventninger av en arbeidstaker, men det må være tillatt å kreve dømmekraft, skjønn og forventninger også til ledere og lederskap også.
Generelt sett er det slik at det finnes mange ledere som ikke er egnet til å forvalte et arbeidsgiveransvar, og hvor enkelte ledere driver nærmest klappjakt for å få hengt noe på de minst forsvarsløse blant de ansatte i virksomheten.

Å definere det som ”en form for nasking” når en ansatt blir tilbudt et pizzastykke som pr definisjon er avskrevet som svinn og uten verdi for Hunderfossen familiepark, med påfølgende skriftlig advarsel, så vitner ikke det om bare mangel på dømmekraft – men kan defineres som en form for systematisk mobbing! Jeg nekter å tro at det står i en arbeidsinstruks at det forbudt – og med klargjøring ovenfor arbeidstakeren om bruk av skriftlig advarsel - om man tar av avskrevet svinn/avfall. Og i tilfelle - så har arbeidsgiver i det minste en opplysningsplikt om å opplyse det ovenfor arbeidstaker. Dersom man har en slik definert arbeidsinstruks (som detaljert inneholder svinn/avfall) – så vitner det om at feil ledelse er ansatt i Hunderfossen familiepark – og burde ikke vært tillagt arbeidsgiveransvar. Nasking er pr definisjon et økonomisk tap – svinn/avfall er ikke annet enn svinn/avfall – og svinn/avfall, og er en uomsettelig vare som pr definisjon ikke er et økonomisk tap for Hunderfossen familiepark.

En anstendig arbeidsgiver ville med all sannsynlighet nøyd seg med å opplyse om det som har skjedd med svinn/avfall – og opplyst at slikt er uønsket for fremtiden.

En ungdom - under 18 år - er i ansettelsesforhold underlagt Vergemålsloven. Her er det også et spørsmål det er tatt tilbørlig hensyn til dette med verge og/ eller bistand når vedkommende ungdom ble ”kalt inn på teppet”. Det sier ikke avisartikkelen noe om – men det virker litt spesielt at dette ikke er nevnt i artikkelen. Kan det være slik at serveringslederen i dette tilfellet har opptrådt både som ”anmelder”, ”saksutreder”, ”aktor” og ”dommer” på en påstand om at ”det at det er spist av pizza som var feillaget og skulle kastes forandrer ikke alvorlighetsgraden i den handlingen som er gjort”? I tilfelle er det helt uakseptabelt!

Jeg tror ikke verken Terje Ferstad (18 åringens sjef) eller Hogne Høstmælingen (direktør) hadde våget å oppføre seg slik mot en voksen arbeidstaker. At unge arbeidstakere skal oppleve å møte arbeidslivet på en slik måte er meget spesielt – og mangler sidestykke i Norsk arbeidsliv! Det er ikke ofte noen får meg til å bli sjokkert – men nå er jeg det. Dette bør Hunderfossen familiepark beklage!

Jørund Hassel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar