lørdag 12. juni 2010

Ofotbanen drift AS er konkurs

Det fremgår at det private togselskapet Ofotbanen drift AS er konkurs. I 2002 ble Ofotbanen AS etablert ? men ble slått konkurs i 2008. Selskapet gjenoppsto under navnet Ofotbanen drift AS

For tiden er det minst 6 jernbaneselskapet som driver konkurranse på godstrafikk her i Norge.

Høsten 2009 hadde selskapet CargoNet AS også store økonomiske problemer, og det var nær ved at selskapet måtte innstille togavganger ? blant annet på Raumabanen. CargoNet ble reddet politisk, alternativt vil Norges flotteste jernbanestrekning ? Raumabanen ? blitt lagt ned.

Det merkelige er, at togene stort sett går fullastet med gods. Problemet er at prisene presses ned så sterkt at tjenestene er ikke lønnsomme. Slik undergraves mulighetene for en satsing på jernbanen generelt i Norge. Dagens gamle utslitte jernbane anvendes til privat/ offentlig profittering på det som er igjen av jernbane i Norge ? ikke på nyvinning og nysatsing.

Innføringen av markedsliberalisme, nyliberalisme (New Public Management) har sin prise. Og hvem må betale regningen for galskapen til slutt ? selvsagt skattebetalerne.

Innen samferdsel, opptrer politikerne i Norge som om vi er 47 millioner innbyggere ? i et land på størrelse med størrelse og topografi som Danmark, ikke som et land med bare ca 4,7 mill innbyggere og vårt lands størrelse og topografi. Norske politikere var (er) ?bevisstløse i gjerningsøyemed? når de gjorde om NSB fra forvaltning over til (BA)/ AS-selskap ? og med utskilling av Jernbaneverket.

Hvordan det generelt har vært i selskapet Ofotbanen drift AS (og tidligere Ofotbanen AS) vet vi lite om. Men generelt fungerer fisjoner/ AS-ifisering slik;
- Det gir store inntektsmuligheter for styrevervsgrossister (eliten) ? ofte med en meget sterkt utpreget grådighetskultur (åpner for mangedobling av vanlige årsinntekter).

- Styrevervsgrossistene blant eliten ? er slag klubb som tilsynelatende fungerer slik at de beskytter hverandre, og gir hverandre nye oppdrag uansett hvor udugelige de er ? også når det går galt.

- Systemet gir også rom for konkursryttere ? som spekulerer i konkurser ? og lar skattebetalerne/ brukere betale
regningen.

- Gir rom for sosial dumping for arbeidstakere som i hovedsak rekrutteres fra midlere/ lavere utdanningsgrupper og inntektsgrupper.

- Gir rom for fagforeningsknusing ? som i all hovedsak rammer arbeidstakere fra midlere/ lavere utdannings- og inntektsgrupper.

- Skaper uttrygge arbeidsplasser - hovedsakelig for arbeidstakere som rekrutteres fra grupper med mildere/ lavere utdanning og lønn. Perioder uten inntekt vil gi lavere uttelling på pensjonsytelser når man blir pensjonist - gir økte klasseforskjeller og fremvekst av nye fattigdomsklasser.

Skal vi ha en miljøvennlig satsing på gods og kollektivtransport, er det på tide at politikerne tar tilbake demokratisk styring, kontroll og revisjon av jernbanedriften. Et befolkningsmessig lite land som Norge har ikke økonomisk rygg til å bære denne eksperimenteringen innen samferdsel.
Fremskrittspartiet må ta hovedansvaret av denne galskapen, som krevde Bondevik II-regjeringens avgang om ikke NSB og Posten ble AS-ifisert (og hvor bankdelen og forvaltningen av store deler av Postbanken ble gitt bort ?gratis? (store samfunnsverdier) til DnbNor). Men nyliberalismens politikk består jo utelukkende i at eliten skal stimuleres på bekostning av vitale samfunnsinteresser!

Nyliberalistene vant frem ovenfor den norske jernbanen ? og politikerne virker helt tafatte, holdningsløse, og nuten visjoner med tanke på å ta tilbake demokratisk styring og kontroll av samferdselen i Norge. Politikerne har degradert seg selv til å skrive ut sjekker til oppdragsgivere på samferdsel, og til å dekke tapene når noen går konkurs. Samtidig som at de har overlatt til styrevervsgrossistene å avgjøre størrelsene på honorarene og utbyttepolitikken. Er det slik norske skattebetalere og velgere vil ha det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar