mandag 26. juli 2010

Dårlig jernbane

TV 2 nyhetene skriver, sitat;

Hver fjerde meter jernbane for dårlig

27 av 100 meter jernbane i Norge oppfyller ikke Jernbaneverkets egne kvalitetskrav.
Tall Jernbaneverket har sammenstilt for Bergens Tidende, viser at stadig flere meter av landets jernbaneskinner ikke tilfredsstiller kravene. Tidligere har den største andelen vært 23 prosent, men i målingene for våren 2010 er den oppe i 27 prosent.
Kan føre til avsporing

Tallene er for toglinjene som regnes som i normal bruk. Hele jernbanenettet har hver vår og høst siden 2003 blitt målt for feil på sidelengder, høydeforskjeller og andre ujevnheter. For dårlige linjer kan føre til flere sikkerhetskritiske feil og avsporinger.

Nedgangen i år kommer på tross av store ekstrabevilgninger for 2009. Vedlikeholdsdirektør Odd Erik Berg i Jernbaneverket mener vårens dårlige måling skyldes kulda i vinter. Sitat slutt.

Igjen settes skylden over på annet enn hva som er hovedproblemet – i dette tilfellet ”kulda i vinter”.

Jernbanesystemets feil i Norge var og er politikernes beslutning om å dele NSB i (NSB BA) NSB AS og Jernbaneverket, og innføring av regnskapssystemene tilhørende New Public Management. Videre at NSB AS ble splittet opp i masse underselskaper – og bruk av anbud (i praksis billigste og dårligste løsning). Hovedproblemet er dermed at politikerne har overlatt ansvaret for jernbanesystemene til styrene i de mer eller mindre lukkede styrerom, vekk fra demokratisk styring, kontroll og revisjon.

Videre har det medført masseoppsigelser av viktig kompetanse – og dermed veldig viktig erfaringskompetanse – noe som i dag utgjør et kjempeproblem. De folkene som tidligere drev med forebyggende vedlikeholdsarbeid og jernbanestrekningen under oppsyn er ikke der lengre! Yrkesstoltheten, ansvaret og gleden over å være jernbaneansatt er tatt vekk – takket være markedsliberalismen!

Innføring av regnskapssystemene tilhørende New Public Management, og opprettelse av masse jernbaneselskaper hvis mål er overskudd (utbytte), og hvor størrelsen på overskuddet har konsekvenser for ledernes lønninger og bonuser mv, har den konsekvens at jo mindre man gjør av vedlikehold/ utbedring som genererer kostnader – jo større blir overskuddet/ lønnsøkningen. Det gjør at vi får en stadig mer nedslitt bane. Vedlikehold – og dermed arbeidstakernes arbeidsmiljø - blir ikke høyt nok (nødvendig) prioritert.

Skal vi få en funksjonell jernbane igjen, må politikerne reversere og ta tilbake styringen og kontrollen men jernbanen, og de må være villige til å satse på en moderne jernbane. Videre må de bringe yrkesstoltheten tilbake til NSB-ansatte! Det kan bare gjøres gjennom at jernbanen igjen topper statistikkene over de virksomhetene som har størst tillit hos befolkningen.

Det er dagens organisering, og dermed mangel på fleksibelt personalbruk, som er en av jernbanesystemenes store problemer i dag. Den må politikerne ta ansvaret for – og gjøre noe med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar