fredag 7. januar 2011

Bedriver Høyre informasjonssvindel?

Bedriver Høyre informasjonssvindel? Det spørsmålet er det grunnlag for å stille seg.

For tiden driver Høyre en kampanje hvor de hevder at privatisering, og ordninger med offentlig privat samarbeid (OPS) på utbygging av infrastruktur fungerer bra.

Som eksempel på at det har gått bra med ”privatisering/ konkurranseutsetting” - skyver Høyre en rapport utarbeidet av Transportøkonomisk Institutt foran seg - om påståtte ”positive” erfaringer med konkurranseutsetting/ privatisering av Gjøvikbanen AS.

Her må man legge til grunn at Transportøkonomisk institutt har utarbeidet rapporten på basis av hva man vet om driften av Gjøvikbanen AS pr dato – og det vil jeg påstå at blir et altfor snevert grunnlag å trekke konklusjoner på.

Høyrepolitikere (ved siden av Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Venstre) hevder for tiden følgende påstand – og som kan sammenfattes slik;
Konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen AS, har bidratt til lavere kostnader for det offentlige, og bedre tilbud for passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser.

Med en slik påstand er spørsmålet; Hvem er rådgivere for Høyre i samferdselsspørsmål???

Poenget er at det ikke mulig å trekke noen økonomiske konklusjoner, og effekter av konkurranseutsettingen på Gjøvikbanen AS, før etter 10 til 15 års drift!!! Dvs etter at man får på bordet drift- og vedlikeholdskostnader som følge av slitasjer, samt reelle opplæringskostnader på personalet.

Vi må huske på at da Gjøvikbanen AS startet opp, fikk de nyrenovert og nyoppusset materiell (ved siden av en aksjekapital på kr 16 mill) – og infrastrukturen fikk fullt ettersyn og vedlikehold. Disse kostnadene/ utgiftene er ikke belastet Gjøvikbanen AS.

Det er først i løpet av de kommende årene at Gjøvikbanen AS begynner å få vedlikeholdskostnader osv – etter hvert som slitasjeskadene oppstår. Det er slike kostnader som etter hvert kan bli ganske dyre også for Gjøvikbanen AS (på lik linje med andre selskaper). Derfor mener jeg at dagens drift på Gjøvikbanen AS tegner et feil bilde av hva faktiske kostnader kan bli sett over en 10 – 15 årsperiode!

NSB er dømt til å ha kostnader knyttet å drifte egne verksteder, samt egne systemer for avvikshåndtering. Dette er tjenester som Gjøvikbanen AS kjøper kun når det trengs. Da er det for det første ikke like konkurransevilkår. For det andre blir det helt feil å kun anvendes dagens kostnader for Gjøvikbanen AS – dvs før selskapet får full effekt av opplærings-, drift- og vedlikeholdskostnader.

Gjøvikbanen AS “arvet” ferdig opplært personell, inkl periodiske pålagte etterkontroller. Å utdanne en lokomotivfører/ konduktør tar 2 – 3 år. Nå vil Gjøvikbanen AS etter hvert oppleve at ansatte slutter i Gjøvikbanen AS – og går over i andre jobber. Videre vil enkelte gå over i pensjonsrekkene osv. Denne virkeligheten vil generere nye høye kostnader på opplæring mv, kostnader som Gjøvikbanen AS etter hvert også må bære.

Ved virksomhetsoverdragelser, er det helt normalt – og lovbestemt - at arbeidstakeren får med seg lønns- og avtalevilkår over i nytt selskap. Derfor har de ansatte fått beholde lønns- og arbeidsvilkårene de hadde i NSB. Kjenner ikke Høyrepolitikere til arbeidslivslovene – og de rettighetene om ligger der?

Konklusjonene fra analyser OPS-prosjekter som hittil er gjennomført, er at man får raskere utbygging. Men der stopper også fordelene – i hvert fall etter den erfaringen man har pr i dag. Kostnadene for det offentlig blir formidable mye høyere med OPS–finansiering, kontra om det offentlige bygger ut infrastrukturen selv, samtidig som at OPS representerer en form for skjult offentlig gjeld – gjeld som en gang tilbakebetales av skattebetalerne! Det betyr at skattene må settes kraftig opp i fremtiden om man skal beholde velferdsordningene på minst samme nivå som i dag – og i tillegg tilbakebetale gjeld.

OPS er en form for avbetalingssystem – og som minst (jeg gjentar minst) er like dyrt for det offentlige - som når en privatkunde kjøper en vare på avbetaling. Det betyr – at dersom man velger OPS-utbygginger – så det blir mindre penger igjen til andre offentlige tjenester, fordi en større andel av pengene vil gå med til å betale avdrag og rentekostnader til private. Penger som i stedet kunne blitt anvendt på ny infrastruktur og bedre offentlige tjenester forøvrig!

Etter min oppfatning blir det også helt feil å bruke skattebetalernes penger til skyhøye lønninger, utbytte, bonusordninger, sluttpakker, pensjonsordninger mv – fremfor på tjenester som kommer alle innbyggere til gode. Det er ikke så merkelig at vi får stor offentlig fattigdom, når privatpersoner gis anledning til å berike seg selv så grådig som blant annet OPS-ordninger gir anledning til.

I følge en Fafo-undersøkelse, viser det seg at ansatte går ned med kr 35 – 40 000.- i lønn pr år ved anbud/ konkurranseutsetting. Anbud/ konkurranseutsetting er derfor ikke annet en politisk initiert sosial dumping – dvs høyrepolitikk/ EU-politikk!

Med bakgrunn i ovenstående, er det et spørsmål om ikke Høyre (støttet av Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Venstre) regelrett utøver en informasjonsvirksomhet som grenser til opplysningssvindel – i et forsøk på å få ”kjøpe” seg stemmer/ velgeroppslutning på uriktig grunnlag. Jeg mener at det er langt på vei er et bedrageri å forsøke å lure velgere til å stemme for å bruke skattepenger på de dyreste løsningene for samfunnet og fellesskapet!

Spørsmålet er i hvert fall stilt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar