søndag 9. januar 2011

Kommune- og fylkestingsvalget - et valg mellom trygghet eller utrygghet!

Årets kommune- og fylkestingsvalg (2011) har den fordelen at det bør fremstå tydeligere enn noen gang at valget står mellom trygghet og utrygghet for kommende generasjoners velgere og skattebetalere.


Hva kjennetegner Fremskrittspartiet og Høyre der de har makt?
Fremskrittspartiet og Høyre har regjert i Oslo i 13 år. Hva har skjedd i disse 13 årene? Jo, det er salg og privatisering av fellesskapets verdier over en lav sko, og ofte til latterlige dumpingpriser til iskalde kyniske spekulanter. Flertallet av Oslos borgere sitter igjen med ”smulene”.

Sløsing med skattebetalernes penger og verdier er med andre ord det som kjennetegner Fremskrittspartiets og Høyres politikk!


Privatisering
Fremskrittspartiet og Høyre svermer til privatisering! Ordet ”privat” kommer av det latinske ordet ”privare”, som betyr ”å berøve”.
Privatisering av offentlige oppgaver betyr betegnende nok ikke annet en ”berøving av offentlig sektor”. Det vil si den politikken som markedsliberalistene står for!

Det kan være lurt å kikke på litt historikken fra privatiseringshistoriene til Fremskrittspartiet og Høyre både nasjonalt, og der de har makt.

Den gangen oljeproduksjonen kom i gang i Nordsjøen – så ble det proklamert at dette var ”hele nasjonens eiendom”. Siden den gang har det blitt nedsalg av statsaksjer i oljeselskapene, og ”hele nasjonens eiendom” er mer eller mindre redusert til at staten bare får inntekter på oljeskatt, og noen enkeltpersoner har fått grove, tjukke sugerør ned i statskassa. Det sistnevnte skyldes markedsliberalismen – et fenomen som det skal medgis at strekker lengre enn til Fremskrittspartiet og Høyre.

I Stortingsreferatene fra 1975, den gangen Carl I Hagen var med i Anders Langes parti – forløperen til Fremskrittspartiet – ble det sagt slik fra Stortingets talerstol;
“Vi foreslår derfor å selge rettigheter som Statoil har blant annet i Statfjord-feltet til andre. Så vidt vi har undersøkt, er det i dag ikke noe problem å selge rettigheter for 10 milliarder kroner. Da får vi en reell inntekt fra et reelt salg som vi ikke kunne gjøre om selv om oljeprisen går nedover”.

Slik ville altså Fremskrittspartiet (Anders Langes parti) rane oljeverdiene fra det norske folk!

Privatisering i Oslo kommune
Høsten 2007 kom det frem at Fremskrittspartiet/ Høyre hadde solgt unna eiendommer og verdier for 13 mrd kroner Oslo. Og mye er sikkert solgt/ privatisert siden 2007 også!

I 2003 og 2004 forsøkte Fremskrittspartiet/ Høyre å selge aksjene i kraftselskapet Hafslund til det finske selskapet Fortun. Hafslund ble ikke solgt pga at kommunene mente de fikk for lav pris – men Fremskrittspartiet/ Høyre brukte (sløste bort) mer en 10 millioner av skattebetalernes penger på å utrede salget.

I august 2007, kom det frem at Oslo kommune hadde tjent 2,3 mrd kroner i utbytte på 4 år. Likevel går Fremskrittspartiet fortsatt inn for å selge Oslo kommunes aksjepost på 54 % i Hafslund, jf uttalelser fra Fremskrittspartiets Henning Holstad, gjengitt i Aftenposten.

Penger fra salg av fellesskapets eiendommer og verdier i Oslo kommune, har selvsagt gått med til å finansiere kommunens velferdstilbud i disse 13 årene. Men hva kommer til å skje når det ikke er noe mer igjen av eiendommer og verdier å selge? Det kommer til å bli en meget ubehagelig opplevelse for Oslo kommune og Oslo kommunes tjenestetilbud!

Slik kan det bli i resten av landet – og Høyre og Fremskrittspartiet får makt.


Offentlig privat samarbeid (OPS)
Etter at EU begynte med prosjekter finansiert gjennom offentlig privat samarbeid (OPS), så har denne finansieringsformen adoptert av markedsliberalister også her i Norge. Det handler i praksis om å gi rike, iskalde spekulanter tykke sugerør inn i kommune- og fylkestingenes pengebinger (og i statskassen – i de tilfeller hvor OPS-prosjekter etableres på riksplan).

Det at det offentlige finansierer infrastruktur gjennom OPS-finansiering, er en form å skjule offentlig gjeld på. Gjeld som en gang skal tilbakebetales – og som fremtidige generasjoner skattebetalere må betale for – bare for at vi med dagens gårdighetskultur skal kunne leve over evne i dag. Det betyr at vi er i ferd med å rane fremtidens skattebetalere for de fleste velferdsordningene vi har i dag – for det vil bli meget krevende å opprettholde dagens velferdssamfunn og dets kostnader, samtidig som store gjeldsposter skal tilbakebetales når lånene forfaller. Markedsliberalistene er med andre ord i ferd med å demontere hele velferdssamfunnet!

Offentlig privat samarbeid (OPS), er en samarbeidsform som innebærer at private tar helhetsansvaret for finansiering, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av privatfinansiert infrastruktur – over en periode på fra 10 til 25 år. I denne perioden leier det offentlig investeringsobjektet av private i fra 10 til 25 år – og hvor det offentlig forplikter seg til å kjøpe tilbake investeringen etter den avtalte leieperioden.

OPS kan sammenlignes med å gjøre et kjøp av en vare på avbetaling (utsatt betaling). For det første slipper man ikke unna å måtte betale. For det andre er like dyrt og ulønnsomt for det offentlige å kjøpe gjennom OPS-ordning som det er for en privatperson som kjøper en vare på avbetaling (det beregnes skyhøye renter ut fra risiko og det forhold at bankrentene kan komme til stige drastisk).

Erfaring fra OPS-avtaler i England, viser at private bare beriker seg på OPS-avtalene maksimalt – i betydningen minimalt/ ingen vedlikeholdskostnader på investeringsobjektet. Når den dagen hvor det offentlige overtar investeringen, så er den så nedslitt og forfallen at det offentlige ofte må bygge alt på nytt igjen.


Oslo er blitt OPS-hovedstaden
I et NRK innslag i Dagsrevyen nyttårsaften (2010), ble to OPS-avtaler i Oslo kommune omtalt.

Det ene var Persbråten videregående skole, som er et OPS-samarbeid mellom Oslo kommune og Skanska. Hva priselappene her er blitt/ blir – ble ikke omtalt. Men vi fikk vel et sammenligningsgrunnlag under omtalen av den andre saken som gjelder Midtåsenhjemmet i Oslo.
Midtåsen sykehjem skulle være flaggskipet for Oslo kommunes satsing på Offentlig Privat Samarbeidet (OPS). Det drives i dag av det private selskapet Adecco helse AS.

Etter en tid la kommunerevisjonen fram en rapport (2004)- med knusende kritikk av hvordan byrådet i Oslo har håndtert avtalen mellom utbyggeren av sykehjemmet – selskapet Bjørndalen eiendom AS – og Oslo kommune. Det fremgår i rapporten at i bytte for utbyggingen – har Bjørndalen eiendom sikret seg en garantert leieinntekt fra Oslo kommune i 20 år.
Utbyggerne av Midtåsen sykehjem er finansmennene Atle Brynestad og Jan Petter Collier.

Kommunerevisjonen slår fast at Oslo kommune må stå ansvarlig for driften av selve sykehjemmet i 25 år, mens eierne av Bjørndalen eiendom, Jan Petter Collier og Atle Brynestad, får minst 100 millioner kroner mer i leie fra kommunen enn hva kommunen ville måtte betalt for tilsvarende sykehjem i egen regi.

Dersom Rune Gjeldsten hadde fått bygge ut sykehuset i Molde gjennom et OPS-prosjekt, er det antydet at Rune Gjeldsten ville sittet igjen med en fortjeneste på ca 500 mill kroner på prosjektet, sammenlignet med om det offentlige bygger ut selv.

Resultatet/ utslaget av en slik pengebruk/ politikken i praksis er helt klart; Det blir ikke igjen mye offentlige midler til å bruke på pasientene og pasientbehandling dersom private rike spekulanter skal kunne berike seg på denne måten!
Et eksempel på det er byråd Sylvi Listhaug fra Fremskrittspartiet (omtales som byråden for ansvarsfraskrivelse) – som er den ansvarlige for helse- og omsorgstjenestene i Oslo kommune – måtte nylig stå til rette for at pasienter i omsorgsboliger fikk maks 6 minutter å spise et måltid på, og tilsvarende bare 6 minutter pr toalettbesøk osv. Slik behandles eldre i Oslo, mens den samme byråden (Sylvi Listhaug – fra Fremskrittspartiet) sikrer at millioner av skattebetalernes penger renner inn i lommene på blant annet Collier og Brynestad.


Bruk av konsulenter
Det å bruke eksterne konsulenter, fremfor å bygge opp og besitte egen kompetanse er også noe som kjennetegner markedsliberalismen. Det er svindyrt for skattebetalerne – og er nok et system som anvendes for at skattepengene går til å berike grådige spekulanter fremfor å bruke pengene på det kvalitative innholdet på skolene/ brukerne på pleie- og omsorgshjem/ pasientbehandling på sykehus og nedkorting av sykehuskøer/ utbygging av vei og jernbane osv osv.

Hva en konsulenttjeneste koster, kom klart til uttrykk da tidligere statsråd Bjarne Håkon Hanssen gikk over til First House – hvor han nå får kr 4 000.- pr time for å gi råd! Råd som grovt sett ikke består i annet enn å oversette tankegods fra markedsliberalistene i EU (dvs høyrepolitikk).

Det at det offentlige ikke selv besitter egen kompetanse og gjør seg avhengige av private, gjør at det offentlige blir avhengige de samme konsulentene for all fremtid. Konsulentbruk er virkelig berøving av offentlig sektor, og det undergraver hele vårt demokrati - som på denne måten i stor grad overlates til private dyrkjøpte konsulenter

Når Oslo kommune skulle bygge ut nye Holmenkollen, ble det eksempelvis brukt ca 440 millioner på konsulenter og ledelse. Anlegget fikk en gigantisk sprekk – og endte på en sluttsum på 1,8 mrd kroner. Da Oslo søkte om VM i 2005, skulle nyanlegget opprinnelig koste 110 mill kroner. Denne kostnadssprekken var tidligere idrettsbyråd – Anette Wiig Bryn (Fremskrittspartiet) sitt ansvar.


Samfunnssabotørene
Når man ser på hva ”Fremskrittspartipolitikken” (den som ville blitt ført om Fremskrittspartiet hadde hatt makta) har ført til i land som USA, Island, Irland, Hellas, Spania, Italia med flere – så er ikke det mye å skryte av. Finanskrisene og bankkonkursene har stått i kø – og mange arbeidstakere/ trygdede har mistet sparepengene og de private pensjonsordningene de hadde tegnet i disse konkursbankene!

Når man ser hvordan Fremskrittspartiet og Høyre har ført sin politikk i Oslo, så viser det hvilken retning det går. Demokratisk folkevalgt makt overføres til private, og demokratisk styring, kontroll og revisjon av velferdssamfunnets velferdstjenester forvitrer i en bit-for-bit politikk.

Har skattebetalerne – i hvert fall arbeidstakere og trygdede – virkelig råd til å slippe disse samfunnssabotørene til makten på nytt ved årets kommune- og fylkestingsvalget 2011 – og i landet forøvrig? For Fremskrittsparti- og Høyrepolitikken er den samme over alt hvor de har makt/ eller får makt. Den går ut på å raserer hele velferdssamfunnet, og hvor de frarøver innbyggernes skattepenger og verdier over til rike, grådige spekulanter – som ofte er skatteflyktninger, og mer eller mindre nullskatteytere, og noen med - mer eller mindre - hemmelige kontoer i skatteparadiser!
Nei – stopp galskapen mens det ennå er mulig!


Arbeidstakere med midlere/ lavere inntekt
Arbeidstakere med midlere/ lavere inntekt har all grunn til å være på vakt mot markedsliberalistisk politikk! Erfaringen viser at der hvor nyliberalismen/ markedsliberalismen står sterkt, vil arbeidstakere med midlere/ lavere inntekt oppleve stort bruk av midlertidig ansettelser, lave stillingsbrøker, anbud – med tilhørende sosial dumping, stort bruk av innleid arbeidskraft (hvor arbeidstaker grupper settes opp mot hver andre i et splitt og hersk spill), bruk av tilkallingsvikarer osv osv! Dette er former som benyttes for å undergrave arbeidstakeres beskyttelse av fritiden – og gjøre arbeidstakere tilgjengelig for arbeidsgiver 24 timer i døgnet – uten å måtte betale for ulempene som arbeidstakerne utsettes for.

Denne form for sysselsetting gjør at arbeidstakere med midlere/ lavere utdanning og inntekt ikke får en lønn som er til å leve av. I Tyskland bruker den tyske stat 90 mrd kroner i sosiale stønader til arbeidstakere som ikke oppnår ei lønn som er til å leve av på slike ordninger.

Fremskrittspartiet og Høyre i særdeleshet, og markedsliberalistene i alminnelighet – har som formål å fremskaffe nye underklasser.


Ydmyking av fattige
For kort tid tilbake, kom det frem at Fremskrittsparti-/ Høyrestyrte Oslo, sender (jager) fattige fra sosialkontorene (uten at de får hjelp), over til suppekjøkkenene til frivillige organisasjoner. Alt for å ydmyke de fattige.


Trygghet eller utrygghet!
Kommune- og fylkestingsvalget i 2011 er – i hvert fall for arbeidstakere med midlere/ lavere kompetanse og/ eller lønn og trygdede – handler om valget mellom trygghet eller økt utrygghet!

Det viktigste tiltaket mot utrygghet er å holde vandalene Fremskrittspartiet og Høyre langt unna makt!

Ha et godt valgår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar