søndag 24. januar 2010

Er det noe rart om det går galt med norsk jernbane?

Stortinget skal gjenspeile befolkningen, det er en grei sak. Men av og til må man lure på om de ulike partiene har funnet de riktige personene til å fremme sitt parti?
Det nye Stortinget har fått mange nye og unge representanter, og enkelte bærer preg av å komme rett fra skolebenken, og uten yrkeserfaring – og noen er ikke kommet lenger. Erfaringskompetanse kan man ikke forlange at de unge har for mye av – men en hvis innsikt må man forvente av våre fremste folkevalgte har. I hvert fall må man forlange et minimum av empati og forståelse for hvordan ting henger sammen på viktige samfunnsområder.

Måten enkelte Stortingspolitikere uttaler seg på, stiller spørsmålstegn ved hvorvidt enkelte politikere bør beskyttes mot seg selv?

Den 21.01.2010 fremgår det i Dagens Næringsliv et intervju med Knut Arild Hareide (Kristelig folkeparti) som viser hvor lite faktisk kunnskap det er mulig å besitte når man uttaler seg i en sak. Ikke rart om det går dårlig for norsk jernbane når våre fremste politikere har så lav innsikt som avsløres nedenfor, sitat fra Dagens Næringsliv:

Hareide uttaler: ”Norsk jernbane skal ha mer penger. Men det er all grunn til å se på måten Jernbaneverket bruker pengene på – om det kan gjøres bedre. Det er trolig mye å lære av både Danmark og Sverige”. Videre, sies det, sitat: ”Jernbanen i Sverige frakter fire til seks ganger så mye gods og passasjerer som norsk jernbane. Men den svenske jernbanen har bare dobbelt så mange ansatte og dobbelt så stort budsjett for drift og vedlikehold”.

Det er riktig at Norge burde ha lært av hva Sverige og Danmark har gjort med sitt jernbanenett gjennom flere tiår – men mens svenskene og danskene har vært våkne, har norske politikere sovet i god dvalesøvn! Saken er at norske politikere vil ikke lære av svenskene og danskene – norske politikere vil ha gods og passasjertrafikk fra bane over på veg!!! Det er sannheten!

Mye av problemene skyldes også jernbaneselskapenes ledelse også. Eksempelvis mente tidligere NSB-leder, Osmund Ueland, at kjøp av krengetog vil medføre at vi ikke trengte ytterligere investeringer? og slik er det i stor grad blitt. I tillegg ble flere verksteder lagt ned fordi man mente at nytt materiell trengte mindre vedlikehold. Det er blitt lengre mellom hvert jernbaneverksted å få utbedret feil på også. Osmund Ueland er den jernbanelederen som mest har sverget til markedsliberalisme og New Public Management - det viser ettertiden - etter at forvaltningsbedriften ble deregulert!

Men Knut Arild Hareide; I Sverige og Danmark har man gjennom de siste tiårene investert kontinuerlig i moderne jernbanetrasseer og nytt materiell, blant annet ved å bygge dobbeltsporet høyhastighetsbaner. I tillegg bygges vei og jernbane side om side parallelt – det gir opptil 30 % lavere totalkostnader mot om man bygger ut i to separate prosjekter. Det gir både mer vei og mer jernbane for skattebetalernes penger – slik tenker ikke norske politikere. Har du ikke fått med deg dette – Hareide?

Det er slik at ny og relativt nye jernbanetraseer og materiell krever ikke så mye drift og vedlikeholdskostnader som gamle investeringer. I Norge har vi jernbanetraseer som hovedsakelige ble bygd mellom 1854 og 1911 – og stort sett enkeltsporet jernbane, med møteplasser neon få steder slik at det skal være mulig for tog å komme forbi hverandre. Det er også slik at jernbanetraseene i Norge er meget svingete/ kurvete – hvilket også gir økte belastninger og slitasjer på materiell og skinnestreng. Da blir drift og vedlikehold straks dyrere. I Sverige har man funnet ut at det er ulønnsomt med slike forhistoriske levninger av jernbane – derfor har de både investert og fornyet. Å sammenligne Norge og Sverige er derfor ikke relevant. At en Stortingsrepresentant ikke skaffer seg bedre bakgrunnsstoff før det konkluderes slik Hareide har gjort - er bare helt utrolig. Hareide viser seg å være like tafatt og innholdsløst som regjeringsmedlemmene i Bondevik II-regjeringen. Slik gir ikke mye håp for en fremtidig jernbane i Norge!

I Sverige og Danmark har man beholdt en hvis andel med folk med jernbanekompetanse innenfor jernbaneselskapene. De er tilstedeværende i stor grad for å forebygge – og dermed hindre - driftsavvik. I Norge har man i stor grad gitt folk med jernbanekompetanse sparken, og i stor grad pasifisert dem på ventelønn og fortidspensjonering (belaste trygdebudsjettene). I Norge har man sett det som viktigere at private får reparere på jernbanenettet, dvs at viser det seg at reparer sine egne feil om igjen og om igjen – gjennom anbud – slik at private kan få kjempestore utbytte, sluttpakker, opsjoner, pensjonsavtaler osv osv (dvs alt som hører markedsliberalismen og New Public Management til). Slik holder vi på fremfor å sørge for at pengene går med til å satse på jernbanen! Bondevik II-regjeringen var ekstrem på dette feltet med anbud og si opp jernbanen egen kompetanse – Hareide! Kanskje Kristelig folkeparti burde ta litt selvkritikk!

Det eneste som Norge har satset på jernbane de seneste tiårene, er i hovedsak Gardermobanen og området rundt Lysaker. Når eliten på ”Aker brygge” ikke lenger kunne ”spasere” til ”sin” flyplass (Fornebu), så måtte det tas av skattebetalernes penger og lage en høyhastighetsbane - spesielt tilpasset for dem til den nye flyplassen på Gardermoen. I tillegg er det slik at eliten ikke vil menge seg med andre folk – dermed ble det viktig å skape klasseskille – og dermed fikk eliten et eget jernbaneselskap med all mulig fortrinnsrett for sine tog på strekningen Oslo Gardermoen (Flytoget).

Hareide – et råd; Innhent et minimum av kunnskap av kunnskap om den norske jernbanen kontra andre land – ikke gjør saken vondt verre for dagens jernbane!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar