lørdag 16. januar 2010

Markedsliberalisme i prakis?

Generelt er det slik at en av markedsliberalismens grunnpilarer er ledelse og markedsbaserte lønnssystemer. Ofte innebærer slike ordninger med markedsbaserte lønninger, og bonusordninger knyttet til resultatansvar, stor grad av passivitet i forhold til pålagt ansvar for helse, miljø og sikkerhet - for det utløser kostnader som kan få konsekvenser for størrelsen på bonusordningene og resultatlønn.

Kan det være slike forhold som ligger til grunn for oppslaget på Agderposten.no i dag 16.10.2010, sitat:

Kastet av buss før kontroll

En sjåfør i Nettbuss er suspendert etter at han kastet en rekke skoleelever av en overfylt skolebuss fordi han fryktet for lappen i en UP-kontroll.

– Bussen var gnu full da den kjørte fra skolen torsdag ettermiddag. Vi kjørte fra Dahlske og ut på E18 mot Vik og Fevik, forteller Nadia Buer Haugen og Oda Kragset i et tosiders oppslag i Agderpostens papiravis i dag.

De er begge elever ved Dahlske og kjører daglig med skolebussen mellom Grimstad og Arendal.
Sjåføren fikk en telefon, og flere av elevene hørte at han ble tipset om en politikontroll på Moy Moner. Noen mener han snakket uten handsfree.

Sjåføren stoppet bussen mellom to holdeplasser. Flere ble bedt om å gå av.
– Sjåføren sa han kunne miste sertifikatet dersom bussen ble stoppet og kontrollert med så mange passasjerer, sier de to elevene.

– Torsdag 14. januar telte vi 77 elever/passasjerer på skolebussen mellom Grimstad og Fevik. Den overfylte bussen kjører altså på motorveien mellom de to byene med 25 ungdommer stående i midtgangen. Dette er utenfor alle forskrifter, og det er farlig. Vi mener dette viser at det trengs flere busser og et bedre busstilbud til elevene, skriver elevrådet i en e-post til Agderposten.

Administrerende direktør i Nettbuss Sør, Anders Roger Øynes, sier til Agderposten at selskapet nå vil se på dette, og at sjåføren er suspendert.

I Agderposten i dag uttaler både direktøren, foreldre, lærere og rektor seg kritisk om det de kaller en alvorlig episode.

Sitat slutt.

Kommentar;
Jf oppslaget virker dette til å være en typisk sak med New Public Management og markedsliberalistisk tenkning og ledere som ikke tar ansvar. Når (i dette tilfellet) bussjåføren ulovlig kjører med overfylte busser, så sier ikke ledelsen noen ting. Og ledelsen sitter til en hver tid med passasjertellinger som viser snittbelegget på de ulike avgangene - uten å foreta seg noe - i dette tilfellet sette opp ekstra buss (for det generer kostnader). Her er det elevrådet som viser seg å være de som tar ansvar jf avisartikkelen. Når bussjåføren tar ansvar og gjør jobben sin (i dette tilfellet i frykt for å miste sertifikat/ jobben av tilsynsmyndighetene) - så blir han suspendert.

Et annet spørsmål er; Hvor har ledelsen og verneombudet vært hen - de burde for lengst ha stanset en slik situasjon dersom normaltilstanden er overfylte busser?

Sørg for å ansette ansvarlige ledere som til en hver tid setter ansvar og sikkerhet foran personlige bonusordninger og "resultatansvar" som genererer personlige lønnsfordeler og lignende, gjennom å gamble på passasjerenes sikkerhet og "lydige" medarbeidere. Sikkerhet er og blir et ledelsesansvar - kanskje det burde vært ledelsen som skulle vært suspendert??? Det betyr at man må avvikle kaste markedsliberalistiske lønnssystemer/ arbeidskontrakter som generelt kan forringe sikkerheten til arbeidstakere og kunder.

Det å snakke i mobiltelefon uten handsfree – dersom det er slik, er selvsagt ikke bra. Normalt er slike forseelser gjenstand for bøtelegging – ikke suspensjon. Men i et forsøk fra ledelsen på å redde eget skinn og passivitet over langt tid, så skal de vel forsøke å vise handlekraft ved å la alle egne forsømmelser ramme "den som sitter nederst ved bordet".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar